Błonnik – w czym ci pomoże?

Błonnik – korzyści i zalety dla twojego organizmu

Nie chce Ci się czytać? Posłuchaj:

Błonnik - w czym ci pomożePamiętam od czasów dzieciństwa, że zawsze obiad składał się z trzech części. Ziemniaki, mięso i warzywa jako dodatek. Ilekroć zdarzyło mi się nie chcieć więcej, słyszałem – “nie musisz jeść wszystkiego, ale zjedz przynajmniej mięso”.
Później pojawiła się moda na różne diety wysokobiałkowe. Mieliśmy swojego Kwaśniewskiego, z zachodu docierał Atkins, Paleo i wiele różnych odmian diet, które koncentrowały się na zrzucaniu nadwagi i budowaniu zdrowej muskulatury.
Jeszcze później przestaliśmy się koncentrować na korzyściach, a zaczęliśmy zwracać uwagę na szkodliwość produktów mlecznych, cukru i wielu innych substancji wywołujących przeróżne problemy – nie tylko dietetyczne.
Dopiero niedawno nieśmiało zaczęła kiełkować świadomość roli błonnika w regulacji większości procesów metabolicznych. Jeśli jednak zapytasz dzisiaj przechodnia na ulicy z czym kojarzy mu się białko, w większości przypadków usłyszysz o sile i mięśniach. A kiedy zapytasz o błonnik, to większość odpowiedzi będzie krążyć wokół różnego rodzaju problemów z wypróżnianiem się.
Czy rzeczywiście błonnik ma tak wąskie spektrum zastosowania? Zapraszam do zapoznania się z szeregiem korzyści, które odniesiesz wprowadzając błonnik do swojej diety.

1 reguluje apetyt

Pokarmy bogate w błonnik żuje się dłużej. Dzięki temu wydziela się więcej śliny, enzymów trawiennych i kwasu żołądkowego. To wszystko sprawia, że informacja o nasyceniu szybciej dociera do mózgu i szybciej czujesz się syta. Jak wiadomo, na twoją sylwetkę największy wpływ ma to, co zjadasz, kiedy już tak naprawdę jesteś najedzona, tylko twój mózg o tym jeszcze nie wie. Fakt, że błonnik wiąże wodę sprawia, że również fizyczny impuls napełnienia żołądka pojawia się szybciej.

2 pozwala kontrolować wagę

Badania przeprowadzone przez naukowców z Harvard Univeristy pokazały, że ludzie stosujący dietę bogatą w błonnik ważą mniej. Można też dostrzec ciekawą relację. Im więcej błonnika w diecie konkretnego człowieka, tym zdrowsza jest jego dieta i cały tryb życia. Diety wysokobłonnikowe są z reguły mniej kaloryczne i zawierają mniej niezdrowych tłuszczów. CO równie ciekawe – do diety z wysoką zawartością błonnika łatwiej jest się przyzwyczaić, dzięki czemu więcej ludzi kontynuuje zdrowe odżywianie w ten sposób.

3 poprawia zdrowie układu krążenia

Amerykański Instytut Zdrowia wykazał dzięki swoim badaniom, że odpowiednia ilość błonnika w diecie systematycznie obniża ryzyko wystąpienia różnych chorób układu krążenia (w szczególności choroby wieńcowej). Dzieje się tak głównie dzięki obniżeniu ilości cząstek LDL (“złego” cholesterolu) odkładającego się w tętnicach. Krew jest efektywniej transportowana i nie dochodzi do grożnych zatorów. Innym pozytywnym efektem tego działania jest obniżenie ciśnienia krwi, co oczywiście pozytywnie wpływa na zdrowie serca.

błonnik - korzyści i zalety

4 obniża ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2

Długoterminowe badania przeprowadzone na dużej grupie uczestników pokazały odwrotną zależność pomiędzy ilością błonnika w diecie i podatnością na cukrzycę typu 2. Nawet wśród pacjentów, u których już rozwinęła się ta choroba, zwiększenie ilości błonnika w diecie powodowało zwolnienie absorpcji cukru, obniżenie poziomu cukru we krwi i zmniejszało skoki wydzielania insuliny po posiłkach.

5 wspomaga regularne wypróżnianie

Błonnik jest jedynym składnikiem pokarmowym, który jest w stanie pomóc w obydwu rodzajach problemów. Innymi słowy – masz biegunki? – wzbogać dietę w błonnik. Masz zaparcia? – pomoże ci błonnik. Jak to możliwe? Błonnik zmiękcza stolec, który dzięki temu może bezboleśnie przesuwać się w swojej drodze na zewnątrz. Dzięki właściwości wiązania wody, błonnik wiąże lużne stolce. Dodatkową korzyścią diety bogatej w błonnik jest zmniejszenie ryzyka wystąpienia choroby uchyłków, która jest dość częsta wśród osób po 60-tce.

Korzyści z wprowadzenia błonnika do diety jest znacznie więcej. Działanie probiotyczne, antykancerogenne, regulujące gospodarkę hormonalną. Zamiast więc przeprowadzać kolejną dyskusję na temat roli białek we właściwym odżywianiu organizmu współczesnego człowieka, warto przyjrzeć się temu niedocenianemu składnikowi naszej diety, od którego naprawdę wiele zależy.

Interesujący artykuł?

Skomentuj – daj mi znać, że to ciekawa treść – będę pisał więcej na ten temat
Udostępnij link do niego na swoim facebooku – niech inni też przeczytają

Nie spodobał Ci się mój artykuł? 

Skomentuj – wylej swoją żółć, daj mi znać, że zmierzam w złym kierunku. Będę szukał innych tematów. 

Leszek
 

Jestem copywriterem. Pomagam ludziom w tworzeniu marketingowych opowieści. Pomagam mówić i pisać w prosty sposób. Nie komplikuj życia sobie i swoim klientom. Skorzystaj z mojej pomocy. Kiedy nie piszę, jestem ojcem i mężem, miłośnikiem życia i obserwatorem natury. Pasjonuje mnie wszystko - absolutnie wszystko.