2

Jak zwalczać problemy z pamięcią przy pomocy diety

Problemy z pamięcią

Od zapominania, gdzie są klucze po bycie opiekunem członka rodziny cierpiącego na demencję. Rozpiętość zjawiska pod nazwą „problemy z pamięcią” jest duża – prawie każdy z nas doświadcza jakichś kłopotów wynikających ze źle funkcjonującej pamięci. No cóż – zapominanie imienia sąsiada czy spacery po parkingu w poszukiwaniu samochodu nie są może powodem do wszczynania alarmu. Warto jednak w przypadku pojawienia się takich sygnałów podjąć działania w celu ochrony pamięci. Najlepsze rezultaty uzyskasz wprowadzając pewne zmiany do swojej diety.

problemy z pamięcią a dieta

W swojej książce “Żywność, która leczy” Joy Bauer przedstawia posiłki, które pozytywnie wpływają na pracę mózgu a w szczególności na procesy przetwarzania i gromadzenia danych w pamięci. Oprócz tego, każdy z tych posiłków ma również pozytywny wpływ na zdrowie, więc nawet jeśli doskonale pamiętasz, gdzie położyłaś telefon, skorzystasz na przeczytaniu dzisiejszego artykułu (jaki telefon? hmm – nieważne 🙂 )

Kapusta

kapusta problemy z pamięcią a dieta

“Kapuściana głowa” – tak czasem mawiała moja babcia o kimś, kogo nie uważała za szczególnie mądrego. Jak się okazuje, kapusta nie zasługuje na takie skojarzenia. Jest dobrym źródłem kwasu foliowego, mającego świetny wpływ na obniżanie poziomu homocysteiny we krwi, która z kolei ma niszczący wpływ na naczynia krwionośne. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Tufta wykazują silny związek między poziomem homocysteiny i problemami z pamięcią, wskazując jednocześnie kwas foliowy jako środek leczniczy.

Jajka

jajka problemy z pamięcią a dieta

Wszyscy zgodnie uznają jajka za świetne źródło pożywnego białka. Często zapomina się, że są bogate w różne inne składniki pokarmowe – na przykład witaminę B6 i B12. Pani Bauer przywołuje w swojej książce inne badania z Uniwersytetu Tufta, wskazujące witaminy grupy B jako wspomagające pracę mózgu. “Te same badania wskazują, że u pacjentów cierpiących na nagłe zaniki pamięci stwierdzano niedostateczny poziom tych witamin we krwi”.

Brokuły i rzepa brokułowa

brokuły problemy z pamięcią a dieta

13000 kobiet zostało przebadanych przez Uniwersytet Harvarda. Celem badania było określenie wpływu diety na procesy zachodzące w mózgu. Badanie pokazało, że najmniejsze problemy z pamięcią miały panie, w których diecie obecne były duże ilości warzyw kapustnych, ze szczególnym naciskiem na brokuły i rzepę brokułową (popularną we Włoszech i we włoskich środowiskach w Ameryce). Warzywa te nie tylko pozytywnie wpływają na pracę mózgu, ale są również świetnym źródłem antyoksydantów, kwasu foliowego i witaminy B6.

Truskawki

truskawki problemy z pamięcią a dieta

Kolor każdego owocu i warzywa – czerwień jabłek, purpura jagód, zieleń brokułów – wywoływany jest przez związki fitochemiczne. Znane są tysiące takich związków, a każde warzywo i owoc zawierają ich ponad sto – dowiesz się z książki pani Bauer.
Wiele fitochemikaliów to antyoksydanty, które chronią komórki (w tym neurony) przed uszkodzeniem określanym jako stres oksydacyjny, pojawiający się przy metabolizmie tlenu. Antyoksydanty działają zapobiegawczo przed procesem odkładania blaszek miażdżycowych we krwi, dzięki czemu wspierają dobre ukrwienie mózgu.
Truskawki są świetnym źródłem antocyjaniny, antyutleniacza, który wykazuje zdolność odwracania procesów utraty pamięci.

Czerwone wino

wino problemy z pamięcią a dieta

Oczywiście, każdy alkohol w nadmiarze ma negatywny wpływ na pracę mózgu i pamięci (zarówno krótko- jak i długoterminowy). Jeśli jednak na twoim stole pojawi się czasem butelka czerwonego wina, to zawarta w nim kwercetyna może cię wspomóc w walce o lepszą pamięć.
W bonusie dostaniesz jeszcze antyoksydant – antocyjaninę – więc zysk będzie podwójny (a nawet potrójny, jeśli wziąć pod uwagę resweratrol). Podwójna siła duetu kwercetyna+antocyjanina w warunkach laboratoryjnych wykazały efekt cofania efektu zapominania. Trudno jest powtórzyć dokładnie takie same wyniki poza laboratorium, ale wszystko wskazuje na to, że w warunkach domowych można uzyskać podobny efekt.

Kawa i herbata

kawa problemy z pamięcią i dieta

Jeśli codziennie rano nie potrafisz ruszyć bez kawy, to nie muszę cię chyba przekonywać, że kofeina pobudza pracę mózgu i ułatwia zapamiętywanie. Tym razem badania przeprowadził Uniwersytet w Innsbruku. Wynika z nich, że kofeina (zarówno ta, która zawarta jest w kawie, jak i jej wesja herbaciana) wyraźnie poprawiają wyniki w testach sprawdzających skuteczność zapamiętywania. Jeśli nie lubisz kawy, sięgnij po herbatę (najlepiej zieloną lub białą) a dodatkowo wspomożesz mózg zawartą w niej kwercetyną.

Łosoś 

kawa problemy z pamięcią i dieta

Stare góralskie przysłowie mówi – “są dobre tłuszcze i są złe tłuszcze” 🙂 Wielonienasycone kwasty tłuszczowe Omega3 z pewnością zaliczają się do tej pierwszej grupy. Dlatego łosoś (najlepiej dziki) jest twoim sprzymierzeńcem w działaniach mających na celu poprawę pracy mózgu i pamięci. Według badań Centrum Medycznego Uniwersytetu Rush, ludzie, którzy przynajmniej raz w tygodniu jedzą ryby, wykazują 10% wolniejszy spadek jakości funkcjonowania mózgu i pamięci. Mówiąc bardziej obrazowo – ich mózgi funkcjonują, jak gdyby były o 3 lata młodsi”.

Jako premię od łososia otrzymujesz duży ładunek witamin B6 i B12 – wspomagających twoje zmagania z pamięcią.

Czy wiesz, że łosoś może Ci pomóc w zmniejszaniu dolegliwości PMS? – przeczytaj o tym tutaj

Podsumowanie

Przygotowując materiały do dzisiejszego artykułu, rozmawiałem ze znajomymi na temat tego, czy mają jakieś problemy z pamięcią. Moje wstępne założenie – im starszy człowiek, tym słabsza pamięć – upadło bardzo szybko.
Najlepszą pamięć spośród moich rozmówców miała 67 letnia Ania a największe problemy miał 34 letni Paweł. Ania jest świadomą, dietetycznie zorientowaną kobietą, prowadzącą spokojny tryb życia. Paweł – wiecznie zestresowany menedżer w dużej korporacji. Wiecznie w biegu, je byle co, byle jak i byle kiedy. Często 3 posiłki na raz. Artykuł potwierdza więc, że stres i dieta są najgroźniejszymi przeciwnikami naszych mózgów – zarówno jeśl chodzi o ich pojemność i szybkość działania, jak i zdolność przywoływania zgromadzonych informacji. Kolorowe owoce i warzywa, dobre tluszcze i jajka – tyle wystarczy, aby pamietać o wszystkim.

Skomentuj, polub, udostępnij

Spodobał Ci się mój artykuł?
Skomentuj – daj mi znać, że to interesująca treść – będę pisał więcej na ten temat
Udostępnij link do niego na swoim facebooku – niech inni też przeczytają

Nie spodobał Ci się mój artykuł?
Skomentuj – daj mi znać, że zmierzam w złym kierunku. Będę szukał innych tematów.

Leszek
 

Jestem copywriterem. Pomagam ludziom w tworzeniu marketingowych opowieści. Pomagam mówić i pisać w prosty sposób. Nie komplikuj życia sobie i swoim klientom. Skorzystaj z mojej pomocy. Kiedy nie piszę, jestem ojcem i mężem, miłośnikiem życia i obserwatorem natury. Pasjonuje mnie wszystko - absolutnie wszystko.