7

Stany zapalne? Czego nie jeść, aby ich nie wywoływać?

Stany zapalne to zło

Możesz być wyznawcą różnych wierzeń dotyczących tego, co można osiągnąć poprzez dietę i czy warto to robić. Z pewnością jednak zgodzisz się, że ograniczanie w diecie substancji działających prozapalnie, czyli wywołujących w organiźmie stany zapalne, jest dobrym pomysłem.

Stan zapalny jest sygnałem, który otrzymujesz od swojego układu odpornościowego. Mówi on – uwaga, dzieje się coś, co jest dla Ciebie niekorzystne – nie rób tak, bo może być źle. Te sygnały bywają różne. Czasem to ból stawów, swędzenie skóry, ale czasem tym objawem może być wyraźne obniżenie nastroju, niepokój a nawet obniżenie jakości pracy mózgu. Nie wszyscy reagujemy tak samo na wszystkie wymienione poniżej substancje. Abyś jednak zawsze osiągał/-a pełnię możliwości swojego organizmu, weź poważnie pod uwagę rezygnację z użycia, lub przynajmniej poważne ograniczenie stosowania poniższych substancji w swojej diecie:

stany zapalne - czego nie jeść, aby unikać

Gluten

Białko zawarte w zbożach. Może wywołać reakcję immunologiczną, która niszczy powierzchnię jelita cienkiego i spowodować przeróżne problemy metaboliczne: przyswajanie różnych składników pokarmowych, wzdęcia, biegunki, zaparcia. Ludzie z wrażliwością na gluten mogą odczuwać niepokój, popadać w depresję, mieć huśtawki nastroju, chwilowe zaćmienia umysłowe, bóle migrenowe, swędzenie lub bóle stawów.

 

Drożdże

Chleb, bułki, rogaliki, placki, pączki, piwo, wino i inne fermentujące produkty spożywcze zawierają drożdże. Reakcją na ich obecność w organiźmie mogą być wzdęcia, zaparcia, biegunki, niepokój, depresja, pokrzywki i wysypki, łuszczyca, niepłodność, problemy menstruacyjne, zaburzenia procesu oddychania, otyłość.

bulki - gluten

Przetworzone węglowodany

Biała mąka, biały ryż, płatki zbożowe, chipsy, ciasteczka, frytki i wiele innych produktów.

 

Laktoza

Laktoza jest cukrem zawartym w mleku i produktach mlecznych. Nietolerancja laktozy pojawia się u ludzi, których organizm nie produkuje wystarczającej ilości eznymu laktazy, który jest niezbędny do trawienia laktozy. Nietolerancja laktozy może się objawiać bólami brzucha, wzdęciami i wiatrami, nudnościami i biegunką. Ciekawostka – jogurt grecki najczęściej (zależnie od cyklu produkcyjnego) nie zawiera laktozy. Jeśli więc nie wyobrażasz sobie w pełni bezmlecznego życia, ten rodzaj jogurtu może być dla Ciebie rozwiązaniem.

 

Mleko

stany zapalne - mleko

Mleko, to nie tylko laktoza. Współczesne metody żywienia krów, a w szczególności ich dieta skutkuje przedostawaniem się do mleka różnych toksyn i pozostałości farmaceutycznych. Bardzo często mleko odpowiedzialne jest za reakcje alergiczne takie jak: wysypki, trądzik, swędząca skóra a nawet problemy z oddychaniem i charczący oddech.

 

Mięso

Opisane powyżej efekty przemysłowego, intensywnego chowu zwierząt sprawiają, że również mięso zawiera substancje, na które reagować może Twój organizm. Dotyczy to w szczególności wieprzowiny i wołowiny oraz drobiu. Jeśli nie wyobrażasz sobie życia bez mięsa, wybieraj je starannie. Mięso powinno pochodzić z tradycyjnej hodowli, opartej na żywieniu trawą, bez stosowania antybiotyków i aktywatorów wzrostu. To właśnie toksyny bakteriopochodne w mięsie wywołują powstawanie endotoksyn we krwi, które z kolei odpowiedzialne są za głębokie zaburzenia naczynioruchowe, gorączkę, zaburzenia metabolizmu cukrów,  tłuszczów i białek, zaburzenia krzepnięcia krwi, podrażnienia skóry, obniżenie fagocytozy.

stany zapalne - mieso

Cukier

Przetworzony cukier to puste kalorie. Produkty zawierające cukier najczęściej pozbawione są innych składników odżywczych a same wywołują skoki poziomu cukru we krwi. Poza oczywistymi problemami z wagą, cukier wywołuje uwalnianie sygnalizatorów zapalnych – cytokin. Skutkiem jest zmniejszanie ilości białych krwinek, co z kolei zwiększa wrażliwość na choroby pozornie niezwiązane z problemami trawiennymi. Stany zapalne wywołane przez cukry odpowiedzialne są za niektóre zmiany nowotworowe.

Alkohol

stany zapalne - alkohol

Wszystkie napoje alkoholowe wywołują stany zapalne wątroby, jelit, stawów, tkanek i naczyń krwionośnych. Alkohol jest często odpowiedzialny za problemy sercowe, zawały, zmiany nowotworowe i przeróżne dolegliwości układu pokarmowego. Unikać w każdej postaci!

 

Tłuszcze nasycone i tłuszcze nienasycone typu trans

Wywołują stany zapalne tkanek tłuszczowych w ciele, zwykle towarzyszących problemom układu krążenia i bólów artretycznych. Tłuszcze trans znajdują się w smażonych potrawach, fast foodach i wysoko przetworzonych przekąskach.

 

Sztuczne słodziki

Aspartam, częsty w dietetycznych napojach, jest neurotoksyną, która wywołuje stany zapalne w mózgu. Splenda wywołuje skoki cukru we krwi i zwiększa wydzielanie insuliny.

 

Przetworzona żywność

Większość produktów na półkach sklepowych została zmodyfikowana przez zastosowanie konserwantów, których celem jest zapewnienie możliwie długiego okresu przydatności do spożycia. Uatrakcyjniające barwniki, dodatki smakowe to kolejne substancje wywołujące stany zapalne. Jeśli możesz – unikaj gotowych do spożycia produktów pakowanych – zdecydowana większość z nich ma negatywny wpływ na Twoje zdrowie.

 

Podsumowanie

Utrzymywanie swojego organizmu w dobrej kondycji to przede wszystkim ciągła praca nad jego właściwym odżywianiem. Wszystko, co trafia do Twojego organizmu przez żołądek i przez skórę (to również forma odżywiania, często lekceważona) może zawierać substancje, które szkodzą i niweczą Twoje wysiłki na siłowni, basenie czy bieżni.
Przez wiele lat walczyłem z migrenami i kontuzjami stawów. Dopiero intensywna praca nad dopasowaniem diety spowodowała, że moje problemy zostały rozwiązane.

Wiele osób nie dopuszcza świadomości, że jakiś problem zdrowotny może być wywołany niewłaściwą dietą. Cierpią i wydają fortuny na szukanie rozwiązań farmaceutycznych. A rozwiązanie często jest naturalne i bardzo proste do zastosowania. 


Duża część wiedzy zawartej w tym artykule pochodzi z serwisu rodale’s organic life , który stanowi dla mnie częste źródło pozytywnej inspiracji. Stany zapalne i walka z nimi są częstym tematem wielu blogów o tematyce dietetycznej.

Spodobał Ci się mój artykuł?
Skomentuj – daj mi znać, że to interesująca treść – będę pisał więcej na ten temat
Udostępnij link do niego na swoim facebooku – niech inni też przeczytają

Nie spodobał Ci się mój artykuł?
Skomentuj – daj mi znać, że zmierzam w złym kierunku. Będę szukał innych tematów.

[mailerlite_form form_id=1]

Leszek
 

Pomagam ludziom podejmować decyzje i działania, dzięki którym potrafią realizować swoje marzenia. Wspólnie ustalamy kolejne kroki, które trzeba wykonać, aby osiągnąć zamierzone cele. A później je realizujemy. Krok po kroku...