Jak się wypromować w 7 dni bez budżetu reklamowego

Spis Treści

Jak się wypromować w 7 dni bez budżetu reklamowego
Jak się wypromować w 7 dni bez budżetu reklamowego
  • Jak się wypromować w Nowym Roku? Nowy Rok to dobry moment na zmiany. Co byś powiedział, gdyby od teraz wszystko w Twoim marketingu mogło się zmienić? Gdyby Twój biznes zaczął przynosić efekty bez poświęcania na jego reklamę dużych nakładów? Czy gdybyś mógł w ciągu 7 dni uruchomić drzemiący w Tobie potencjał, to chciałbyś to zrobić?

  • Chcesz, aby Twoja firma się rozwijała – prawda? Musisz przeznaczyć na to pewne zasoby. Spokojnie – nie mam na myśli pieniędzy. Wiem, że pieniądze nie stanowią problemu, gdy prowadzisz firmę na poziomie korporacyjnym, która ma finanse przeznaczone na marketing.

  • Co zrobić, jeśli masz napięty budżet i ograniczony czas na marketing swojego startupu? Czy w takiej sytuacji usisz po prostu poczekać, aż do Twojej firmy wpłynie więcej pieniędzy? Oczywiście nie!

  • Zamiast tego promuj swoją firmę bez korzystając z opisanych poniżej pomysłów marketingowych:

1. Popraw swoją prezentację powitalną (elevator pitch)

Niezależnie od tego, czy jesteś na rodzinnym grillu, weselu przyjaciela, podróżujesz czy oglądasz mecz piłki nożnej dla dzieci, zawsze musisz być gotowy, by promować swoją firmę. Jak się wypromować najskuteczniej? Poprzez atrakcyjną krótką autoprezentację.

Gdybym teraz zapytał Cię – czym się zajmujesz i dał ci na odpowiedź 30 sekund… Czy to, co byś mi odpowiedział skłoniłoby mnie do podjęcia współpracy z Tobą?

Nawet jeśli bierzesz udział w spotkaniu, którego organizatorzy dają Ci 30 minut na zaprezentowanie swojej oferty, tak naprawdę masz kilkadziesiąt sekund. Jeśli w tym czasie nie zainteresujesz sobą swoich słuchaczy, pozostały czas Twojej prezentacji spędzą scrollując facebook albo układając pasjansa.

masz tylko kilkadziesiąt sekund, by wymyślić, jak się wypromować przy spotkaniu nowej osoby
masz tylko kilkadziesiąt sekund na to, by wymyślić, jak się wypromować

Jak więc możesz udoskonalić swoją wizytówkę? 

Na przykład w ten sposób:
Zacznij od tego, co stanowi problem dla Twoich odbiorców:
Wielu właścicieli firm zupełnie nie wie, jak zadbać o marketing w swoich firmach.

Dołącz krótki, ale mocny dowód społeczny.

Kilkudziesięciu z nich nie ma tego problemu, odkąd stali się moimi klientami.

Przedstaw w skrócie główną korzyść, jaką osiągają ze współpracy z Tobą:

Dzięki temu oni mogą zająć się tym, na czym się znają, a ich marketing i PR rozkwitają.

Dołącz wezwanie do działania:

Jeśli znasz kogoś, kto chciałby skorzystać z takiego wsparcia, skontaktuj taką osobę ze mną – z pewnością mogę być pomocny.

Dopiero teraz możesz przejść do opowiadania historii, która pokazuje Twoją wiedzę i kwalifikacje do rozwiązania problemu odbiorców.

2. Zaangażuj się w działania lokalnej społeczności

Często myśląc o marketingu, bierzesz pod uwagę ogólnopolską kampanię na dużą skalę. Ale czasami powinieneś pomyśleć o mniejszym zasięgu i zobaczyć, co dzieje się w Twojej społeczności.

Sprawdź, czy możesz sponsorować charytatywny spacer na 5 km lub małą ligę.
Czy istnieje organizacja charytatywna lub non-profit, w której możesz zostać wolontariuszem?
Czy możesz zorganizować imprezę osiedlową z innymi lokalnymi firmami?
A może wydrukujesz obrandowane zakładki do książek i zostawisz je w lokalnej bibliotece?

3. Jak się wypromować? Poproś o polecenie

Często zapominamy, że osobiste polecenia są najbardziej skutecznym i opłacalnym sposobem na generowanie nowych okazji biznesowych. Problem polega na tym, że często czujemy się niezręcznie, prosząc o polecenie. Nie chcesz też, by Twoja prośba sugerowała, że Ci zależy.

Na szczęście istnieje wiele sposobów, aby poprosić o skierowanie bez poczucia niezręczności lub desperacji. Oto kilka pomysłów na początek:

  • Dołącz prośbę o polecenie do swoich e-maili, wiadomości online, lub na dole wystawianych faktur.
  • Kieruj swoją prośbę bezpośrednio do najlepszych klientów.
  • Oferuj zachęty takie jak karta podarunkowa, procent zniżki na przyszłą pracę, mały prezent lub darowiznę na cele charytatywne w ich imieniu. 
  • Ułatw polecanie znajomych poprzez skrypt e-mailowy lub specjalną funkcję polecania na Twojej stronie.
  • Rób to, o co prosisz innych – polecaj!
  • Poproś klientów, aby polubili Twoją stronę na Facebooku.
  • Dołącz do grupy polecającej lub profesjonalnej sieci kontaktów.

4. Dołącz do regularnie spotykających się grup

Podglądaj networkerów – oni wiedzą, jak się wypromować. Networking to klucz do lokalnego sukcesu. W końcu to jeden z najszybszych, najłatwiejszych i najskuteczniejszych sposobów budowania znaczących relacji, które mogą pomóc w rozwoju Twojej firmy. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, musisz dołączyć do grup sieciowych w swojej społeczności. Czy w Twojej okolicy działa Izba Gospodarcza albo Cech Rzemiosł Różnych?

Możesz także użyć aplikacji takich jak Meetup, aby znaleźć nadchodzące wydarzenia sieciowe w Twojej okolicy.

Dowiedz się, jakie są warunki przyjęcia i dołącz do organizacji biznesowych, takich jak Business Networking International, Rada Młodych Przedsiębiorców, Organizacja Przedsiębiorców lub Klub Toastmasters. Szukaj także organizacji branżowych, do których możesz dołączyć. Są ich setki, ale te powyżej są najlepszymi, z którymi osobiście nawiązałem relacje.

5. Bierz udział w lokalnych spotkaniach biznesowych i imprezach targowych.

Lokalne organizacje, takie jak wymieniona wyżej Izba Gospodarcza lub Cechy Rzemiosł często prowadzą lokalne spotkania biznesowe. Często też zarządzają większością przestrzeni coworkingowych. Teraz, gdy już udoskonaliłeś swoją prezentację, dodaj te miejsca i odbywające się w nich wydarzenia do swojego kalendarza.

Nie wykluczaj także udziału w jakichkolwiek branżowych targach. Na początku jako gość, ale może z czasem również jako wystawca.

6. Docieraj do influencerów

„Ludzie kupują produkty, które znają. Kupują je od ludzi, którym ufają. Dlatego właśnie marketing influencerów staje się jedną z najpopularniejszych strategii marketingowych we współczesnym świecie ”- pisze przedsiębiorca Renzo Costarella. Któż wie lepiej, jak się wypromować, niż influencerzy…

Dysponując tak wieloma kanałami cyfrowymi, osoby wpływowe mogą z łatwością promować produkty i usługi wśród milionów obserwujących za pomocą jednego kliknięcia.

„Szukając influencerów trzeba skupić się na jakości, a nie na ilości. Szukaj dużego zaangażowania wśród wielu obserwujących. Ponadto powinieneś upewnić się, że wybrałeś osobę wpływającą na Twoją branżę ”.

Kiedy zidentyfikujesz „swojego influencera”, powinieneś zaoferować mu bezpłatne produkty lub usługi w zamian za recenzję produktu. To bardzo popularna strategia stosowana przez wpływowe osoby w YouTube ”.

7. Współpracuj z innymi lokalnymi przedsiębiorcami

Współpraca z firmą związaną z Twoją branżą to świetny sposób na przedstawienie swojej firmy zupełnie nowej publiczności. Możesz to zrobić, prowadząc webinary online lub uczestnicząc w ekskluzywnych wydarzeniach offline.

Jeśli masz ofertę uzupełniającą produkt lokalnej firmy, poproś o możliwość umieszczenia wizytówek lub broszur w ich fizycznej lokalizacji.

8. Przestań się obawiać dzwonienia i pisania na zimno

Sprzedaż lub marketing na zimno? Przez telefon lub mail? Czy to w ogóle jest jakaś metoda na to, jak się wypromować?
Wierz lub nie, ale telefonowanie na zimno lub wysyłanie e-maili to nadal skuteczny sposób na promowanie nowego biznesu – nie kosztuje Cię to również nic poza czasem. W końcu, jeśli chcesz mieć silny biznes, będziesz musiał się nim zająć.

Oczywiście chodzi o coś więcej niż tylko podniesienie słuchawki i zadzwonienie do kogoś lub wysłanie mu e-maila. Dzwonienie do nieznajomych to pewnego rodzaju sztuka. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci zwiększyć szansę na sukces.

  • Nie koncentruj się na samej sprzedaży. Chodzi o to, aby stworzyć możliwość przedstawienia propozycji. Czy zakończy się ona sprzedażą, czy nie – jest sprawą drugoplanową. 
  • Zrób chociaż krótkie badanie przed wykonaniem rozmowy/wysłaniem e-maila. Warto wiedzieć, że Twoja propozycja będzie mieć jakąkolwiek wartość dla odbiorcy.
  • Przygotuj dobry wstęp – pierwsze kilka zdań. Niech zawarte w nich będzie powitanie, wprowadzenie do rozmowy, powód, dla którego dzwonisz (najlepiej, aby było to coś związanego z Twoim rozmówcą), korzyści, które może odnieść z kontakt i współpracy z Tobą. Do tego dołóż sprawny sposób przejścia do wciągającej rozmowy lub pytań, które mogą paść.
  • Miej gotowy scenariusz. Dzięki temu będziesz mógł odpowiedzieć na pytania swojego rozmówcy lub rozwiać obiekcje, które się pojawią w trakcie rozmowy.
  • Umawiaj spotkania – najlepiej korzystając z możliwości udostępnienia swojego kalendarza. Warto, aby Twój klient widział, że może dopasować termin spotkania z Tobą do swoich wolnych terminów.
  • Zawsze bądż miły i uprzejmy – bez względu na to, z kim rozmawiasz i jakie jest nastawienie tej osoby.
  • Pomyśl o możliwości wysłania jakiegoś promocyjnego upominku – związanego z Twoją ofertą. 
  • Bądź konsekwentny i grzecznie uparty. Czasem potrzeba kilku rozmów, aby uzyskać efekt w postaci umówionego spotkania

9. Zaoferuj swoje wystąpienie

Wbrew pozorom – masz wiele okazji do przemawiania przed publicznością. W rzeczywistości konferencje branżowe, organizacje wolontariackie, lokalne grupy biznesowe, kolegia społeczne i biblioteki zwykle potrzebują prelegentów. Dzięki temu uzyskasz rozpoznawalność swojej marki, kontakty z aktywnymi ludźmi i rozgłos.

10. Skontaktuj się ze mną – mogę Ci pomóc

Jeśli potrzebujesz wprowadzenia szybkich i skutecznych działań, które sprawią, że Twój marketing zacznie działać, a Twoja sprzedaż ruszy z kopyta – skontaktuj się ze mną. Mogę i umiem Ci pomóc.