Recykling treści zainteresował mnie, gdy tylko dotkliwie, na własnej skórze przekonałem się, że życie marketera jest trudne 🙁
No bo tak:
– 3 posty dziennie na facebook
– 2 relacje
– video na Youtube
– cytat ze zdjęciem na Insta
– coś mądrego i krótkiego na Twitter
– coś biznesowego na Linkedin
i na koniec – obszerny artykuł na blog.

Wygląda strasznie, prawda? Nie dość, że mnóstwo pracy, to jeszcze potrzebna ogromna kreatywność. Przecież to niełatwe – wymyślić tematy na tyle różnych publikacji.

No cóż – prawdę mówiąc, to wszystko może być znacznie prostsze, niż początkowo wygląda. Wymienione treści mogą pochodzić z jednego źródła i praca nad nimi może zająć znacznie mniej czasu, niż to się na początku wydawało.

Nie marnuj swojej pracy – stosuj recykling treści!

Jeśli przyjrzysz się czołowym marketerom, tym którzy publikują szybciej niż Ty czytasz, zauważysz, że stosują oni zabiegi, o których piszę w tym artykule. W dobie powszechnej oszczędności i dbałości o środowisko – stosują recykling treści.

Recykling Treści
Recykling treści – czyli wielokrotne użycie tego samego tekstu

A to tak można?
Pewnie, że można i w tym wpisie przedstawię Ci całkiem sporo możliwości zrobienia tego. Mam nadzieję, że skorzystasz z przytoczonych tu pomysłów. Dzięki temu mogą się zdarzyć 2 rzeczy:

  • znacząco zmniejszysz ilość czasu potrzebną na opublikowanie wszystkich codziennych treści
  • w tym samym czasie zwiększysz swój zasięg marketingowy dzięki sięgnięciu do nowych odbiorców

Oto polecane sposoby na recykling treści – wybierz i używaj:

1. Zamień swoje filmy w posty blogowe


Jeśli nagrywasz filmy i umieszczasz je na Youtubie albo innym serwisie filmowym, możesz w prosty sposób zapisać ich treść i stworzyć z niej ciekawą treść na blog. Zaletą takiego kierunku działania jest konwersacyjny i lekki język takiego przekazu.

2. Zamień swoje posty blogowe w nagrania video

Twój blog jest zbiorem świetnych scenariuszy filmów na YT lub na FB. Dzięki poszerzeniu kanału dotarcia zwiększysz świadomość tematu wśród swoich odbiorców i znacznie zwiększysz swój zasięg. Dla części Twoich czytelników zamieszczenie w treści wpisu nagrania video jest zabiegiem znacznie podnoszącym wygodę korzystania z Twojego bloga.

3. Zamień swoje wpisy w podcasty

Podobny zabieg możesz zrobić w nieco ograniczonym zakresie – nagrywając dźwięk i publikując je jako podcast i wklejając je do swojego wpisu. Otwierasz w ten sposób drogę wielu czytelnikom do odbierania Twojego przekazu w trakcie innej aktywności – sportu, drogi do pracy, podróży.

Zamień swoje posty w nagrania
Zamień swoje posty w nagrania

4. Wyślij materiał z bloga jako newsletter

Wydaje się takie proste, a jednak jest tak rzadko stosowane. Drobna modyfikacja i Twój artykuł może służyć jako treść, którą wyślesz mailem do swojej listy.

5. Zrób z artykułu prezentację lub webinar

Nie każdy artykuł się do tego nadaje, ale czasem tworzymy coś bardziej rozbudowanego i edukującego. Przy bardzo niewielkim dodatkowym wysiłku z takiego materiału może powstać dobra prezentacja.

Zrób webinar
Zrób webinar

6. Wyślij podsumowanie tygodnia Twoich wpisów emailem

Ja bardzo cenię sobie takie cotygodniowe maile od kilku moich ulubionych bloggerów. Dzięki temu znacznie łatwiej dotrzeć mi do inspirujących treści i łatwiej organizować bazę ciekawych artykułów.

7. Zrób na podstawie swojego wpisu Instagram Quote Card

Czasem korzystasz z cytatów i przysłów a czasem Tobie wyjdzie spod palca jakaś szczególnie trafna myśl. Kilka minut w Canva i masz gotowy materiał do zamieszczenia na Instagramie…

8. Udostępnij swój film jako Instagram TV

Jeśli masz wielu fanów na Instagramie, dobrym pomysłem jest zaprosić ich na swój kanał YT. Wprawdzie linki umieszczane w opisach na IG nie są klikalne, ale dozwijane opisy w IGTV już mogą zawierać klikalne linki. Dzięki temu umieszczenie krótkiego filmiku zapowiadającego dłuższą treść i umieszczenie CTA na Instagramie wydaje się całkiem niezłym pomysłem – nie uważasz?

9. Stwórz nową treść poprzez aktualizację starszej

Żyjemy w dobie szerokiego dostępu do coraz to nowszych informacji. Zawsze możesz trochę podrasować historyczny wpis, dokonać paru poprawek, podmianek, uaktualnień i voila – masz nowy wpis 🙂

10. Udostępnij wpis lub film na Linkedin

LinkedIn to platforma, która kojarzy się z profesjonalizmem i wielu osobom wydaje się, że należy tam publikować tylko treści bardzo poważne i przeznaczone dla biznesmenów. No cóż – to prawda 🙂 Ale ci ludzie mają też domy, prywatne życie, problemy i radości i z radością powitają Twoje wpisy nawet jeśli Tobie wydaje się, że tam nie pasujesz. Po prostu – spróbuj. Ryzykujesz tylko, że zwiększysz świadomość swojej marki o nowe kręgi.

11. Zrób z treści kolekcję tweetów

Twitter to świetny sposób na skierowanie zainteresowanych na Twoje strony. Pod warunkiem, że twitujesz na temat tego, co robisz i publikujesz. Z każdego artykułu możesz stworzyć kolekcję kilku tweetów i zamieścić je w tym serwisie. 

12. Zrób na podstawie treści infografiki

Infografiki to bardzo chętnie przeglądany rodzaj treści. Jeśli na Twoim blogu pojawiają się poradniki, to jest to wymarzony rodzaj treści do infografik. Spróbuj! A potem dodaj je do wpisów i zamieść na Pintereście.

13. Ankieta w Instagram Stories 

Wybierz dwie główne myśli ze swojego artykułu i zrób ankietę graficzną – która z tych idei jest bardziej interesująca. Taką ankietę zamieść na Insta Stories. Dobre? Czy z czymś takim kojarzył Ci się recykling treści?

14. Zrób prezentację i zamieść ją w Slideshare

Zrobiłeś ze swojego artykułu prezentację? To teraz zamieść ja na Slideshare. To świetne miejsce do dzielenia się wartościowymi treściami tego typu. Znajdziesz tam wiele osób, które poszukują inspiracji i Twoja pomoc może być dla nich informacją, że warto zainteresować się Twoimi treściami….

15. Znajdź pomniejsze tematy, które wzbudziły zainteresowanie i zrób z nich osobny artykuł

Wiesz, co to są spin-offy, prawda? Często z głównego tematu wyłoni się jakiś wątek poboczny, który okazuje się bardzo ciekawy i przyciągnie nowych ludzi do Twoich treści. Warto takie tematy zapisywać i sprawdzać, jak sobie poradzą w roli głównej w kolejnym wpisie. 

16. Podziel się treściami w grupach na LinkedIn

Grupy na Linkedin nie są tak popularne jak te na FB i rządzą się nieco innymi prawami. Jeśli jednak umiesz powstrzymać się przed sprzedawaniem i nachalnym łapaniem klientów i w zamian zaoferujesz ciekawe i wartościowe treści – kto wie, może znajdziesz nowych fanów, czytelników i w dłuższym czasie – klientów… To świetne miejsce na recykling treści.

17. Podziel się treścią na Reddit

Na koniec zostawiłem krok dość trudny. Bo przecież Reddit to miejsce dla twardzieli. Duża część bywalców tego serwisu to szydercy i prześmiewcy. Ale może to właśnie taka grupa, dla której tworzysz i dla której Twoje treści mogą być interesujące… 

Jestem przekonany, że wśród tych pomysłów znajdziesz coś, co pomoże Ci przedłużyć krótkie życie stworzonych przez Ciebie treści. 

Podsumowanie

Zrozummy się dobrze – nie każdą treść da się wielokrotnie wykorzystać. Ale tam, gdzie to jest możlwe – warto to robić.
Dlaczego? Bo zaoszczędzony czas możesz wykorzystać na stworzenie zupełnie nowej treści, która posłuży Ci za bazę do kolejnych kilku(nastu) rodzajów wpisów.
Możesz też w wolnym czasie po prostu pójść na spacer (do czego Cię zdecydowanie bardziej zachęcam).

Nie tylko zresztą ja – rzuć okiem na wpis Artura Jabłońskiego – on też robi recykling treści. I to wielokrotny 🙂

Jeśli nie wiesz, jak stworzyć tę pierwotną treść, która uruchomi cały proces – zapraszam Cię do lektury tekstu o tworzeniu od podstaw tekstów blogowych.

2 Comments

  1. Świetne porady !!! Tyle pomysłów jak w ładny sposób poprawić wizerunek firmy w internecie, ale do tego mnóstwo pracy. Juz zrobiłem sobie listę zadań i powoli będę odhaczał pierwsze kroki 😉

  2. Witaj Łukaszu 🙂
    Cieszę się, że znalazłeś coś dla siebie.
    Pracy jest mnóstwo, ale to bardzo ciekawe działania i można się przy nich wielu nowych rzeczy nauczyć 🙂
    Pozdrawiam i trzymam kciuki za powodzenie w przedsięwzięciu.
    Jak coś – zapraszam do kontaktu 👍

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *