Czy czasem zastanawiasz się, jak mówić o sobie?
Na przykład w takiej sytuacji:
Robisz coś, co może pomóc ludziom. Konsekwentnie podnosisz poziom uzyskiwanych wyników. Jesteś w tym dobry i Twoja pomoc może być cenna dla wielu ludzi wokół Ciebie. Jednak żeby ci ludzie się o tym dowiedzieli, musisz im powiedzieć o sobie i o tym co robisz. Mało tego – musisz mówić o sobie dobrze.
I tu pojawia się problem, prawda? No bo jak:
mówić o sobie tak, by zachęcić ludzi do zainteresowania?
robić to, by nie brzmieć jak samochwała?
uniknąć wygłaszania tekstów, które można usłyszeć na spotkaniach wyborczych?
W dzisiejszym artykule skoncentruję się na wskazówkach promocyjnych. Skorzystaj z nich, aby dotrzeć do potencjalnych klientów i odbiorców i nie zniechęcić ich zadufaniem i nie brzmieć arogancko.
1. Bądź naprawdę dobry w tym, co robisz
Zanim zaczniesz mówić, zadbaj o to, co najbardziej oczywiste – rób dobrą robotę. Jeśli jesteś blogerem, upewnij się, że dostarczasz solidne, dobrze brzmiące i interesujące treści. W jakiejkolwiek niszy działasz – masz świadomość jakości swojej pracy. Nie chodzi o to, że masz być mistrzem świata. Chodzi o to, abyś trzymał dobry poziom.
Zapraszam Cię do zobaczenia nagrania z live’a na facebooku na ten temat. Jeśli film się nie wyświetla, kliknij tutaj, aby go uruchomić
Pamiętaj, że pierwsze wrażenie jest bardzo ważne i jeśli zawiedziesz czyjeś oczekiwania, ta osoba raczej nie wróci do Ciebie.
2. Nie traktuj działań promocyjnych jak promocji siebie
Większość ludzi nie lubi słuchać przechwałek. A tak właśnie często brzmią działania promocyjne.
Nie myśl o promowaniu siebie. Zamiast tego, myśl o sposobach informowania ludzi o tym, w jaki sposób możesz im pomóc wykorzystując swój talent, wiedzę i umiejętności.
Naszą pasją jest pomaganie ludziom w rozwijaniu ich biznesów. Ja specjalizuję się w marketingu i sprzedaży, copywritingu oraz treningu i dietetyce. Moja żona doradza kobietom, jak dbać o swój wygląd, zdrowie i właściwe relacje ze światem duchowości. Naszym celem jest docieranie do ludzi, którzy mają problemy w dziedzinach, które nas pasjonują i informowanie ich o tym, że jesteśmy w stanie im pomóc.
I to właśnie również Ty powinieneś/powinnaś robić.
Więcej na temat strategii pierwszych kontaktów możesz przeczytać w tym artykule:
3. Zacznij od swoich pasji
Nie koncentruj się na tym, jakim ekspertem jesteś i jak dużo osiągnąłeś. Świat pełen jest samozwańczych guru i ludzi znanych z tego, że są znani. Tych kolorowych ptaków jest tak wiele, że świat przestał już zwracać na nie uwagę i zachwycać się nimi.
Dzisiaj dużo więcej płaci się za pasję. Nie zastanawiaj się więc, jak mówić o sobie, ale raczej jak mówić o tym, co i dlaczego Cię pasjonuje. Koncentruj się na tym, skąd się wzięło Twoje zainteresowanie i jaki jest cel, który dzięki jego rozwinięciu chcesz lub możesz osiągnąć i co już osiągnąłeś.
Pasja jest zaraźliwa. Pobudza do rozmowy, która daje Ci możliwość prezentowania tego, co możesz zrobić dla innych.
Zacznij zatem od pasji. Nie obraź się, ale dla ludzi będzie to dużo bardziej interesujące niż Ty i Twoje ego 🙂 Będzie jeszcze wiele okazji, aby przykleić trochę swojej osobowości do tego, co najbardziej interesuje Twoich odbiorców.
4. Pokaż się jako uczeń i dziel się tym, czego się uczysz
Jest jeszcze Inny powód do tego, byś nie przedstawiał się jako ekspert, ale raczej jako pasjonat. Bycie pasjonatem przedstawia Cię jako osobę ciągle się rozwijającą, otwartą na nowe możliwości i zdobywającą umiejętności.
Odwróć na chwilę role i zastanów się: czy łatwo byłoby Ci zbudować partnerską relację z osobą, która uważa, że pozjadała wszystkie rozumy i jest alfą i omegą? Zauważ, że nawet jeśli jesteś zupełnie początkujący w jakiejś dziedzinie, z pewnością wiesz coś, czym możesz się podzielić z osobą, która dzieli Twoją pasję. A tego właśnie chcesz od swoich odbiorców – aby dzielili się z Tobą swoimi spostrzeżeniami, wnioskami, wątpliwościami.
Nie obawiaj się pokazywać, że nie wiesz wszystkiego.
Że ciągle się uczysz.
Jesteś na tej samej drodze, co oni, choć może kilka kroków z przodu. Wiedzą na temat tego, jak pokonać dzielącą Was odległość dziel się ze swoimi odbiorcami.
5. Jak mówić o sobie, to zawsze historiami
A kiedy już mówisz o umiejętnościach, osiągnięciach i kwalifikacjach, nie wyrzucaj ich z siebie jakbyś czytał listę prosto z arkusza kalkulacyjnego.
Opowiedz o tym wszystkim historię.
Nie tylko będzie ona brzmieć bardziej naturalnie niż nudna wyliczanka. To, co ważniejsze, to nadanie kontekstu, tła do wszystkiego, co chcesz przekazać. Dzięki temu Twój czytelnik będzie mógł łatwiej dostrzec podobieństwo sytuacji, w której Ty byłeś kiedyś, a on jest teraz.
Nie rób jednak tego, co robi wielu manipulatorów. Nie próbuj wymyślać historyjek, aby jak najwierniej dopasowywały się do oczekiwań słuchaczy. Opowiadaj prawdę i przygotuj te opowieści wcześniej.
6. Przedstawiaj fakty i zostaw ludziom możliwość ich oceny
Ludzie lubią samemu interpretować zjawiska i rzeczy, które dostrzegają. Dlatego zamiast samemu wyciągać wnioski z przedstawionych danych, pozwól zrobić to swoim odbiorcom.
Dlaczego? Dla wielu ludzi ktoś, kto opublikował ogłoszenie na przedostatniej stronie lokalnej gazety, jest prawie narodowym bohaterem. Dla wielu ktoś, kto wydał kilkanaście książek przetłumaczonych na obce języki, to człowiek dopiero na naukowym dorobku.
Dlatego właśnie pozwól ludziom na swój sposób ocenić to, o czym mówisz. Jeśli Twoje wnioski różniłyby się od tych, które wyciągnęli sami – poziom zaufania do Ciebie bardzo by się obniżył.
7. Nie porównuj się z innymi
Jeśli już koniecznie chcesz się z kimś porównywać, to tylko ze swoimi autorytetami i tylko po to, aby pokazać, w czym i dlaczego są lepsi od Ciebie.
Nigdy nie porównuj się do ludzi, od których (według siebie) jesteś lepszy. To nigdy nie przynosi korzystnych rezultatów. Ludzie mogą zapamiętać, że puszczasz ich przodem tylko po to, by drwić z nich za ich plecami.
Jeśli chcesz pokazać swój postęp, porównuj się do siebie z przeszłości. Opowiadaj o swoich porażkach, popełnionych błędach, wykorzenionych złych nawykach.
Ludzie będą chcieli słyszeć o tym, że zacząłeś swą podróż od znanego im miejsca i osiągnąłeś sukces. Dzięki temu będą widzieć i wierzyć, że oni też mogą to osiągnąć.
8. Doceniaj innych kiedy tylko możesz
Z pewnością jest wiele osiągnięć, które kosztowały Cię mnóstwo pracy. I z pewnością miło jest móc opowiedzieć o tej pracy, swoim poświęceniu i wysiłku.
Jednak – na pewno każde z tych osiągnięć było możliwe dzięki zaangażowaniu jakiejś innej osoby.
I jeśli tak było – wykorzystaj każdą możliwą okazję, by o tej osobie wspomnieć, docenić jej udział i wyrazić wdzięczność. Nie bój się – nawet jeśli cały splendor przelejesz na innych, sam na tym nie stracisz.
9. Nie przesadzaj ze skromnością
Wdzięczność w stosunku do innych i docenianie ich udziału ma niewiele wspólnego z przesadną skromnością. A ta nie jest mile widziana. Jeśli będziesz przesadnie skromny, ludzie mogą odnieść wrażenie, że nie wierzysz w siebie.
Zachowaj równowagę. Doceniaj innych ale też wyrażaj się dobrze i z dużą pewnością siebie o swoich osiągnięciach i wkładzie pracy. Ciesz się swoimi sukcesami.
10. Pozwól innym promować siebie
Pozwolenie innym na mówienie o Tobie jest zwykle bardziej efektywne, niż robienie tego samemu. Ludzie będą bardziej zwracać uwagę na to, co inni mają do powiedzenia na Twój temat, niż na to, co Ty sam mówisz o sobie.
Stosuj tzw. testimoniale – czyli opinie ludzi na temat tego, co robisz, jakie są Twoje produkty i wartość, jaką odnieśli z kontaktu z Tobą.
Zachęć ludzi, którzy te opinie wygłaszają, by raczej mówili o swoich obawach i problemach i o tym, jak pomogłeś im je przezwyciężyć. Jeśli będą mówić tylko o tym, jak cudowne jest teraz ich życie – ich opinie nie przyniosą spodziewanego efektu.
11. Buduj znaczące relacje
Wielu ludzi szuka okazji do tego, by wręczyć swoją wizytówkę możliwie wielu osobom. Nie angażują się w dłuższe rozmowy, bo szkoda im czasu, który mogliby poświęcić na “zdobycie” jeszcze 10 “znajomych”.
Jestem przekonany, że odwrotna strategia jest o wiele bardziej skuteczna. Znajdź kilka osób, które cieszą się uznaniem i autorytetem i skoncentruj się na tym, by poznać je jak najlepiej i by one poznały i zapamiętały Ciebie. 3-4 takie osoby dadzą Ci więcej niż 200 “zaliczonych” spotkań w locie.
Wykorzystuj każdą z takich okoliczności do słuchania. Dzięki temu poznasz problemy ludzi. Nauczysz się, jak możesz im pomóc.
Jeśli będziesz skupiony wyłącznie na mówieniu, Twoja korzyść ze spotkania będzie znacznie mniejsza. Dużo większy jest Twój wpływ na sytuację, kiedy możesz zadzwonić do kogoś i powiedzieć:
– Halo, spotkaliśmy się wczoraj. Myślałem długo o problemie, o którym mi opowiedziałeś i wydaje mi się, że znalazłem rozwiązanie. Chętnie z Tobą je przedyskutuję.
Niż, gdy rozdałeś wszystkie wizytówki i teraz siedzisz i czekasz, aż ktoś zadzwoni.
Może Cię rozczaruję… zwykle (w 99% przypadków) nie dzwonią.
12. Wyczuj nastrój chwili
Są miejsca, sytuacje, okoliczności, gdy mówienie o sobie (nawet w najbardziej właściwy, profesjonalny sposób) jest niemile widziane.
Nie chcę tych sytuacji tu wymieniać, bo wszystko zależy właśnie od sytuacji. Chcę tylko przygotować Cię na to, że nie zawsze i nie każdy jest w stanie dobrze przyjąć Twoją autoprezentację.
Po prostu miej to na uwadze i bądź czujny.
13. Bądź szczodry
Wiesz jaki jest największy sekret ludzi wpływowych? To proste. Oni po prostu robią, co mogą, by pomóc tym, na których mają wpływ.
Jaki byłby sens posiadania tych wszystkich umiejętności, wiedzy, zdolności, gdybyś nie miał zamiaru dzielić się tym możliwie szczodrze z możliwie dużą liczbą ludzi? Pomaganie innym sprawia, że szybko rośnie strefa Twoich wpływów. Coraz więcej ludzi dowiaduje się o Twoich możliwościach i coraz częściej i chętniej o tym mówią.
A o to przecież nam chodzi, prawda? Pewnie, że będzie pewna liczba ludzi, którzy wezmą to, co im dasz, obrócą się na pięcie i więcej ich nie zobaczysz. Jednak tych, którzy docenią Twoją pomoc i powiedzą o niej innym, będzie ciągle coraz więcej.
Już wiesz, jak mówić o sobie i jak robić to dobrze
Cieszę się, że doczytałeś do tego miejsca. Mam nadzieję, że przedstawione przeze mnie porady przydadzą Ci się. Być może będziesz jedną z tych osób, które wezmą to, co daję i powiedzą innym, że mogę im pomóc 🙂
Bo wiesz, że z chęcią i przyjemnością im pomogę, prawda?