17 wskazówek – jak pisać dobrze – jak pisać lepiej

Spis Treści

Przygotowując dzisiejszy wpis miałem w głowie wiele pomysłów. Zbyt wiele. Dlatego postanowiłem, że wykorzystam je wszystkie i bez szczególnego zagłębiania się przedstawię krótko kilkanaście porad, z których najchętniej i najczęściej korzystam przygotowując moje teksty. Chcesz wiedzieć, jak pisać lepiej? Korzystaj:

  1. Pewnie się oburzysz na tę poradę, ale właśnie dlatego ci ją przekażę. Czytasz? Więc – zapomnij o tym, co mówił ci nauczyciel polskiego i używaj łączników na początku zdania. Dzięki temu zdania będą krótsze, bardziej spójne i nawiązujące do sposobu w jaki myślicie. Mam na myśli ciebie i twojego czytelnika. Bo przecież myślicie tak samo. Prawda? To znaczy – ty już umiesz myśleć tak, jak myśli twój klient. Bo jeśli nie, to nie czytaj następnych porad.
  2. Stosuj jak najwięcej anegdot, historyjek, opowieści. Ożywiają twoją opowieść, przybliżają ją do czytelnika, angażują go bardziej. Historie mogą, ale niekoniecznie muszą być prawdziwe. Ważne jednak, aby nie przesadzać za bardzo.
  3. Triada sprawdza się najlepiej w copywritingu. Wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Zatrzymaj się, rozejrzyj i posłuchaj. Wytęż słuch, wzrok i pozostałe zmysły. Prawda, że grupowanie myśli i zdarzeń w trójki jest najbardziej naturalne?
  4. Nie zaczynaj pisać w złym nastroju. Jeśli czujesz stres, zostaw pisanie na kilkanaście minut. Wyjdź na spacer, popatrz na coś miłego, odetchnij świeżym powietrzem. Twój nastrój silnie przenika do pisanego tekstu. Jeśli czytelnik poczuje się zestresowany czytając twój tekst, prawdopodobnie nie będzie chciał w przyszłości do ciebie wracać.
  5. Jeśli piszesz humorystycznie, pamiętaj, że ludzie mogą mieć inny punkt widzenia na to, o czym piszesz i twój dowcip może sprawić im przykrość.
  6. Masz problem z rozpoczęciem pisania? Więc nie zaczynaj od początku. Szczególnie, gdy piszesz dłuższy tekst. Najlepiej zacznij pisanie od tego, co chcesz uzyskać. Bo przecież piszesz po coś. Prawda?
  7. Kolejna zasada, której wdrożenie chcę ci szczególnie mocno zasugerować, to – zapomnij o wszystkich zasadach. Skoncentruj się na swoim kliencie, jego potrzebach i pomocy, której chcesz mu udzielić. I pisz, pisz, pisz…
  8. Pamiętaj, że prawie wszyscy przeczytają tytuł twojego tekstu lub wiadomości e-mail. To, że tylko niecałe 20% czyta później cały tekst nie jest winą złego tekstu, tylko słabego tytułu. Poświęcaj więcej uwagi tytułom i nagłówkom.
  9. 17 wskazówek jak pisać lepiejTwój czytelnik nie urwał się z choinki i prawdopodobnie nie przyleciał z kosmosu. O czymś wcześniej myślał, coś już wie i czegoś chce się dowiedzieć. Wczuj się w te myśli, odczucia i wątpliwości. Pisz jakbyś doradzał a nie sprzedawał.
  10. Nie kombinuj, nie mieszaj, nie piecz dwóch pieczeni na jednym ogniu. Chcesz osiągnąć więcej niż jeden cel? Napisz więcej niż jeden artykuł.
  11. Czytelnik zwykle skanuje tekst przed jego przeczytaniem. Dlatego bardziej zachęcisz go do przeczytania całego tekstu, jeśli nagłówki i śródtytuły będą zapowiadać to, o czym piszesz w akapicie, który zapowiadają.
  12. Nie bój się! Czytelnik czyta twoje teksty przede wszystkim dlatego, że to ty je piszesz. Jesteś sumą swoich poglądów i myśli, więc wyrażaj je odważnie. Jeśli ktoś miałby chcieć z tobą rozmawiać tylko dlatego, że udajesz kogoś, kim nie jesteś, to chrzanić takiego rozmówcę i taką rozmowę. Prawda?
  13. Kto jest bohaterem twojej opowieści? Ty? Twój produkt? Twoja firma? Nanofdiebaw – jak mawiają nad Tamizą. Bohaterem twojej opowieści zawsze jest twój klient. To jego podróż ma się skończyć szczęśliwie dzięki tobie i temu co oferujesz. Nigdy o tym nie zapominaj.
  14. Jeśli męczysz się przy pisaniu, jest bardzo prawdopodobne, że twój czytelnik męczy się przy czytaniu. Nie pisz “na siłę”. Nie ma obowiązku pisania. Chcesz przecież wiedzieć, jak pisać lepiej, a nie łatwiej. 
  15. Policz słowa w swoich zdaniach. Tak – teraz. Czy są w twoim tekście takie zdania, które zawierają ponad 20 słów? Możesz je skrócić lub podzielić? Zrób to. Nie możesz? Wyrzuć to zdanie i wymyśl inne. Nie zostawiaj go w tekście, bo większość czytelników zgubi się i… wyjdzie ze strony.
  16. Obawiasz się, że to co piszesz może być zbyt długie? A czytałeś “Wojnę i pokój”. Hmm. No cóż – nie trafiłem z przykładem? Pozwól więc, że wyjaśnię. Są na tym świecie teksty wielokrotnie dłuższe niż to, co właśnie piszesz. I mają miliony czytelników. Jeśli rozwiązujesz problemy swojego czytelnika, będzie czytał nawet najdłuższe teksty, w których to robisz.
  17. Zawsze dawaj więcej niż obiecujesz. Dlatego właśnie ta porada wcale nie będzie ostatnią, którą dzisiaj ode mnie dostaniesz 🙂
  18. Nie wiesz czegoś? Zapytaj swoich czytelników. Nie bój się przyznać do niewiedzy. Lepiej zapytać i się dowiedzieć, niż nie wiedzieć i wyjść na głupca.
  19. Dobry tekst nigdy nie działa w pojedynkę. To, co piszesz, jest wynikiem twojego nastawienia. Do wszystkiego: do produktu, do jego zalet i wad, do producenta, do klienta, do ceny, do jakości. Twój tekst jest (powinien być) przedłużeniem intencji towarzyszącej całemu procesowi produkcyjnemu. Zadbaj o pełny wgląd w proces tworzenia produktu. Skontaktuj się z producentem, projektantem, magazynierem. Dzięki takiej wiedzy twój tekst ożyje.
  20. Prześpij się z tekstem. Pisanie tekstu na ostatnią chwilę zwykle nie jest dobrym pomysłem. Dopiero po pewnym czasie zauważasz błędy myślowe i braki merytoryczne. W trakcie pisania ich nie dostrzegasz, bo uzupełniasz to, co widzisz tym, co wiesz. Twój czytelnik nie ma twojej wiedzy i jeśli nie dowie się czegoś z twojego tekstu, nie zrozumie, o czym piszesz.
  21. Bądź możliwie blisko swojego czytelnika i klienta. Obserwowanie jego reakcji na twój tekst, obserwacja fascynacji produktem, czytanie pozytywnych i negatywnych recenzji – oto źródła twojej najlepszej wiedzy marketingowej, którą możesz wykorzystać w dobrze rozumianym interesie swoim i swojego odbiorcy.

Podsumowanie

Cieszę się, że dotarłeś do tego miejsca. Oznacza to, że spisane przeze mnie porady są lub w przyszłości mogą być przydatne dla ciebie.
A może już wiesz, jak pisać lepiej?
Jeśli zajmujesz się pisaniem i masz swoje ulubione krótkie wskazówki, podziel się ze mną i czytelnikami.

Podziel się swoją opinią ze mną i czytelnikami w komentarzu ?


Skomentuj – daj mi znać, że to interesująca treść – będę pisał więcej na ten temat
Udostępnij link do niego na swoim facebooku – niech inni też przeczytają

Nie spodobał Ci się mój artykuł?
Skomentuj – daj mi znać, że zmierzam w złym kierunku. Będę szukał innych tematów.