Dlaczego warto odwiedzać inne blogi – s009

Spis Treści

dlaczego warto odwiedzać inne blogi
dlaczego warto odwiedzać inne blogi

Porównaj się z innymi

Zrób dzisiaj coś inaczej. Zamiast koncentrować się na własnych działaniach i wymyślać coś nowego, zobacz jak to robią inni. Pewnie, że to dla Ciebie nic nowego. Codziennie przeglądasz inne blogi. Robisz to, by trzymać rękę na pulsie a czasem również po to, by zainspirować się czymś, bo przecież człowiek nie codziennie wpada na jakiś nowy super pomysł na blogowy wpis.
Ja właśnie przeglądając inne blogi, ucząc się, czerpiąc inspirację, trafiłem na arcyciekawy wpis na niesamowitym blogu Darrena Rowse’a
A jednak chcę Cię zachęcić do zrobienia tego jeszcze raz. Tym razem w sposób zupełnie odmienny.
Wyobraź sobie, że dostałeś zadanie:

Zrecenzuj blog, który często odwiedzasz

Na pierwszy rzut oka – zadanie proste. Dzisiaj jednak zrobisz to tak, żeby Twoja praca miała wpływ na to, co od dzisiaj będziesz robić na swoim blogu.
Właśnie o taką recenzję chodzi. No wiesz – inaczej na samochód patrzy jego przyszły użytkownik, a inaczej mechanik czy diagnosta. I taką ocenę – diagnostyczną masz postawić dzisiaj. A właściwie, to takich ocen postawisz kilkadziesiąt, bo tyle różnych pytań Ci zadam i poproszę o odpowiedź na nie. 
Jeśli przy okazji tej szczegółowej analizy przypadkiem wpadniesz na jakiś pomysł dotyczący swojego bloga – projekt, kolorystyka, sposób prezentowania treści, metoda angażowania czytelników, wykorzystywanie social mediów – to od razu wiedz, że to nieprawda. Nieprawda, że to przypadkiem, bo dokładnie taki jest niecny plan tego wpisu 🙂
Kiedy już poznana dzisiaj technika oceny wejdzie Ci w nawyk a właściwe pytania do głowy, przestaniesz mieć odczucie, że marnujesz czas, oglądając obce blogi. Od teraz będzie to element Twojej codziennej blogerskiej pracy. Jeśli pracujesz w grupie, pomyśl, czy nie wprowadzić codziennej praktyki z merytorycznego i konstruktywnego oceniania codziennie innego bloga. Pozytywne efekty dla całej firmy murowane.

Jak wybierać blog do oceny?

Na początek oczywiście pójdą te, które najczęściej odwiedzasz. Przecież z jakiegoś powodu to robisz. Ocena pokaże, czy podświadomie wybierasz dobrze. Można odwiedzać inne blogi z własnej niszy komercyjnej, można na zasadzie przeciwieństwa. Ja wybieram różnorodność. Czasem jedna nisza zbytnio przywiązuje się do jakiegoś konkretnego rozwiązania, którego złamanie podejrzane w innej niszy może być dobrym sposobem na zwrócenie uwagi czytelnika.
Staraj się również wybierać blogi różniące się pod względem wielkości. Zarówno tej formalnej (uniwersalność zagadnień) jak i wynikającej z ilości odwiedzin. Ciekawe i dobrze prowadzone blogi o podobnym do Twojego rozmiarze, mogą być interesującym obiektem oferty współpracy.
Szczególne zainteresowanie kieruj ku blogom dynamicznie się rozwijającym. Szybko rosnące zainteresowanie może być efektem nowatorskiego podejścia, które możesz próbować zaszczepić do własnych rozwiązań. 

Jak przeprowadzić ocenę strony?

Przejdź na stronę, którą chcesz ocenić i kolejno odpowiedz na pytania, które zamieszczam poniżej. Niektóre pytania wymagają przejścia na konkretne strony, aby móc je ocenić. Niektóre wymagają odnalezienia elementów, które mogą znajdować się w różnych miejscach w serwisie. W takich przypadkach oceniaj również logikę tego rozmieszczenia i intuicyjność przyjętego rozwiązania. Pamiętaj, że tak naprawdę nie sama ocena jest istotna, ale porównanie i odniesienie tego, co oceniasz, do Twojego bloga.

Pytania do przeprowadzenia analizy:

Pytania zostały podzielone na grupy. Lista pytań jest dość obszerna i nie na wszystkie musisz znaleźć odpowiedź. Czasem jednak pytania może skierować Cię tam, gdzie nie oczekiwałeś niczego istotnego, a co w rzeczywistości może mieć duży wpływ na funkcjonowanie serwisu.

Treść

  • z jakiego punktu widzenia blog przekazuje zawartość ?
  • jaka jest częstotliwość publikacji postów?
  • jakiej długości są publikowane wpisy?
  • jaki rodzaj postów przeważa (informacje, motywacja, inspiracja, zaangażowanie, opinie, etc)?
  • jaki styl postów i użytych mediów przeważa (listy, obrazy, video, podkasty)?
  • jaki jest udział postów z treścią oryginalną a jaki postów inspirowanych
  • jakie tematy/kategorie tematów są głównie poruszane?
  • jaki typ nagłówków/tytułów jest najczęściej używany?
  • czy blog jest prowadzony przez wielu autorów?
 

Społeczność

  • w jaki sposób czytelnicy zachęcani są do zaangażowania?
  • jakie CTA (wezwania do akcji) są stosowane i czy widać, które z nich działają?
  • jakie posty uzyskują najwięcej komentarzy, udostępnień, polubień?
  • czy używane są narzędzia typu ankiety, sondy, quizy lub inne podobne?
  • jakie media społecznościowe są widoczne na blogu i jak są wykorzystywane przy budowie zaangażowania?
  • czy zapraszają do subskrypcji newslettera i jakie zachęty (Lead Magnety) są stosowane, aby goście subskrybowali?
  • jak sami autorzy postów angażują się w społeczność blogową? czy zachęcają by odwiedzać inne blogi?
  • czy blog ma wydzieloną specjalną strefę społecznościową (forum, strefa członkowska etc)?
  • czy na blogu są specjalne wpisy dyskusyjne, albo zadania/wyzwania dla czytelników, które ich angażują?
 

Polityka pozyskiwania czytelników

  • na czym koncentrują się wysiłki autorów, zmierzające do pozyskiwania czytelników (serwisy społecznościowe, wpisy gościnne, reklama w mediach etc)?
  • którego z serwisów społecznościowych głównie używają i z czego to według Ciebie wynika?
  • jaki rodzaj treści wydaje się być najchętniej udostępniany przez czytelników?
  • w jaki sposób utrzymują kontakt z nowymi gośćmi – newsletter, media społecznościowe, fora?
  • jakiego rodzaju czytelników blog przyciąga?
  • jaki ranking ma blog na alexa. Co alexa mówi o źródłach ruchu i typie odbiorcy bloga?
 

Monetyzacja

  • w jaki sposób blog zarabia?
  • jeśli są reklamy, to z jakim reklamodawcami współpracują bezpośrednio?
  • czy używają sieci reklamowych jak AdSense?
  • ile reklam na stronie jest pokazywanych?
  • w jakim miejscu na stronie są umieszczane reklamy?
  • jakiej wielkości moduły reklamowe oferowane są reklamodawcom?
  • czy na blogu jest specjalna strona dla reklamodawców? czy publikowane są wskaźniki odwiedzalności lub inne informacje tego typu?
  • jeśli na blogu odbywa się sprzedaż produktów, jakie to są produkty?
  • czy jest coś interesującego w sposobie, jaki oferują sprzedaż produktów?
  • czy oferują jakieś produkty lub programy afiliacyjne?
  • czy jest oferowany dostęp płatny do materiałów premium?
  • czy mają stronę z polityką prywatności i disclaimerem? czego ciekawego o zarabianiu można się dowiedzieć z tych dokumentów?
 

Układ, wygląd, technikalia

  • jaki jest układ stron?
  • jaki system nawigacji/menu jest użyty?
  • jakie pierwsze wrażenie wywołuje layout bloga? jaka jest pierwsza czynność, do której autorzy wzywają nowych gości?
  • czy blog jest specjalnie zaprojektowany, czy używa ogólnodostępnego szablonu?
  • jak komunikują to, jaka jest tematyka bloga – stosują tag line?
  • jaka jest strona startowa? dedykowana strona, strona blogowa, portal?
  • co znajduje się w paskach bocznych?
  • czy jest pasek powitalny na górze strony? jaki komunikat wyświetla?
  • jakie treści znajdują się w gorących strefach (pierwsza strona, above the fold) a co jest przesuwane na dalsze pozycje?
  • czy stosują jakieś specjalne narzędzia blogerskie?
  • czy stosują jakieś techniki SEO? czy da się to wyczuć w treści?
  • jaki system komentarzy stosują?
  • jakie widgety i dodatki stosują, aby uatrakcyjnić strony dla odwiedzających?
  • jak dużo zdjęć umieszczają średnio we wpisie?
  • jakie jest ich logo?
  • jakie kolory używane są na blogu?
  • w jaki sposób korzystają z dowodu społecznego?
  • czy mają swoją aplikację mobilną?
  • czy blog jest responsywny i dostosowany do przeglądania na tabletach/telefonach?
  • czy stosują jakieś specjalne techniki do zwiększenia odwiedzalności?
 

E-mail/Newsletter

  • czy na blogu jest opcja zapisu do newslettera?
  • jeśli tak – w jaki sposób ludzie są zapraszani do zapisania się – popup, formularz, pasek powitalny?
  • czy zachęcają do zapisu jakimś prezentem w zamian?
  • zapisz się na newsletter i obserwuj wiadomości, które wysyłają. Czy to zaprogramowany wcześniej autoresponder, czy wiadomości pisane na bieżąco?

Media Społecznościowe

  • jakie social media są obecne na blogu?
  • w jaki sposób blog zaprasza do udziału w swojej działalności społecznościowej?
  • czy któryś z portali jest ignorowany?
  • który portal społecznościowy wydaje się być najważniejszy dla autorów?
  • na którym portalu najbardziej się angażują?
  • jak często aktualizują swoje konto społecznościowe? o jakiej porze dnia można tam zanotować największy ruch?
  • jakiej techniki używają aby przyciągnąć najwięcej odbiorców?
  • jakiej techniki używają, aby jak najwięcej ludzi przeszło z portalu na blog?
  • czy stosują jakąś technikę pozwalającą zarabiać na fanpage?
  • jaki odzew zyskuje blog ze swojej działalności na portalach społecznościowych. Jaka jest społecznościowa opinia o blogu?
 

Pozostałe pytania

  • czy jest możliwość nawiązania współpracy z tym blogiem?
  • czy akceptują posty gościnne – czy mógłbyś dla nich coś napisać?
  • czy mają produkt, który mógłbyś promować jako afiliant?
  • czy masz produkt, który oni mogliby promować jako afiliant?
  • jeśli działają w Twojej niszy, jaką dziurę w ich ofercie mógłbyś wypełnić swoim blogiem?
  • czy robią coś źle? czy zrobienie tego lepiej mogłoby stanowić dla Ciebie możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej?
  • czy robią coś wyraźnie lepiej od Ciebie? czy jesteś w stanie wziąć z nich przykład i poprawić to na swoim blogu?
 

Masz swoje pytania do zadania?

Nie łudzę się, że od dzisiaj, kiedy będziesz odwiedzać inne blogi, każdy z nich będzie sprawdzany z powyższą listą pytań. Pewnie szybko przestałbyś w ogóle załączać komputer, gdybyś zawsze miał mieć tyle pracy z każdą otwartą stronę. Mam jednak nadzieję, że zainspirowałem Cię do aktywniejszego przeglądania innych blogów. Pamiętaj – celem jest przede wszystkim zorientowanie się, co w trawie piszczy, a efektem ma być TWÓJ LEPSZY BLOG.
Prawdopodobnie jest wiele innych pytań do zadania. Być może nisza, w której działasz ma charakterystyczne cechy, których obserwacja u innych da Ci korzyść. Z przyjemnością uwzględnię Twoje propozycje w tym wpisie i umieszczę Twoje nazwisko jako współautora.

Ucz się od innych i ucz innych. Zachęcaj by odwiedzać inne blogi

Każdy wpis na blogu ma mieć jakąś wartość motywacyjną, dlatego chcę Cię zachęcić do uczenia się dzięki temu, co widzisz u innych. Wiem, że trudno jest wprowadzić wszystkie zalecenia dotyczące produktywności i zaprzestać konsumowania treści dostarczanych przez innych i zająć się wyłącznie produkcją własną. Jeśli więc spędzasz jakąś część dnia na odwiedzinach u innych, staraj się możliwie dużo dzięki temu nauczyć. Nie zachęcam Cię do kopiowania, ale do twórczej inspiracji. Myślę, że w ten sposób dowiesz się o blogowaniu więcej, niż ze wszystkich poradników i wskazówek na temat blogowania, które znajdziesz w różnych miejscach w internecie.
Weź pod uwagę, że udzielający porad często sami się do nich nie stosują. Dlaczego? Bo albo są nieprzydatne, albo zbyt kosztowne, albo po prostu nie działają. Dlatego zamiast słuchać co mówią, patrz, co robią i zastanawiaj się, co z tego możesz wdrożyć.
 

Wyzwanie i do akcji wezwanie:

Przeanalizuj listę pytań. Wybierz te, które w jakiś sposób sprawiły, że zastanowiłeś się nad nimi przez chwilę. Dorzuć swoje, jeśli przyszły Ci do głowy i przeprowadź diagnostykę kilku blogów, na których spędzasz najwięcej czasu. Zobaczysz, jak szybko zaczniesz myśleć nad wprowadzeniem zmian u siebie.
Do dzieła!
I pamiętaj, aby ciągle odwiedzać inne blogi 🙂