Nawet najlepsze teksty nie zostaną przeczytane, jeśli nikt nie będzie wiedział, gdzie można je znaleźć. Wielu blogerów nie zastanawia się jak promować blog, naiwnie sądząc, że jeśli tylko będą tworzyć wartościowe treści, odbiorcy w magiczny sposób przybędą. Muszę Cię rozczarować – w 99,9% przypadków tak się nie stanie. Dlatego problemem, z którym dzisiaj się zmierzymy jest „Jak promować blog„. Ważne jest, abyś nie poprzestał na zapoznaniu się z materiałem z dzisiejszego wpisu, ale możliwie szybko przeszedł do wykonania działań, o których tutaj przeczytasz.
Na czym polega promowanie bloga?
Większość publikacji na temat prowadzenia bloga koncentruje się na temat właściwej zawartości, układu, technik pisania, SEO i innych rzeczy, które wykonujesz pracując nad swoim blogiem. Wykonujesz je pozostając ciągle wewnątrz bloga. Aby przyprowadzić odbiorców, musisz co jakiś czas wyjść z edytora, wziąć swój blog pod pachę i pójść gdzieś, gdzie możesz spotkać się z potencjalnymi odbiorcami. W trakcie tego spotkania pochwalisz się swoim dzieckiem i zaprosisz wszystkich do odwiedzin, informując ich, jak wiele mogą zyskać przychodząc do Ciebie. Poczęstujesz ich kawałkiem ciasta, które dla nich przygotowałeś i poinformujesz, że po więcej mają się udać pod wskazany przez Ciebie adres.
Jak wyjść poza swój blog?
Blogerskie osobistości przyciągają do siebie czytelników swoim nazwiskiem. Odbiorcy czują się zaszczyceni, że tak ważna persona jest na tyle łaskawa, by się do nich odezwać, dlatego przychodzą tłumnie bez zaproszenia. Początkujący bloger nie ma takiej możliwości. Musi od czasu do czasu opuścić swoje stanowisko pracy i ruszyć na poszukiwania nowych odbiorców. Gdzie się udać i jak się za to zabrać? Wyjaśnię, kiedy przedstawię w graficznej formie plan zewnętrznych działań opisujących, jak promować blog.
Jak promować blog:
Ilekroć zechcesz pracować nad popularyzowaniem swojego bloga, pamiętaj, aby nie promować strony głównej, której celem jest ogólne przedstawienie Ciebie i Twojego bloga. To, do czego chcesz zachęcić konkretnego człowieka, to możliwość rozwiązania jego konkretnego problemu. Dlatego właśnie powinieneś promować poszczególne wpisy przedstawiając je osobom, które mogą dzięki nim uzyskać najwięcej.
6 etapów promocji bloga
1 – Odbiorca, którego poszukujesz.
Każde działanie promocyjne musi mieć dokładnie określony cel. Tak samo jest z promocją bloga – musisz wiedzieć, jakiego odbiorcę chcesz pozyskać. Budowanie avatara swojego klienta jest procesem, z którym jako marketer (niekoniecznie internetowy) musisz być ciągle na bieżąco. Mówię o tym dużo w moim kursie copywritingu. Zachęcam Cię do zapoznania się z nim, bo wiedza tam zawarta przyda Ci się przy tworzeniu wielu różnych tekstów marketingowych.
Zastanów się – do kogo kierujesz treści zawarte na Twoim blogu. Ważne, byś wiedział, czym się ta osoba zajmuje, bo pozwoli Ci to poznać problemy, z którymi się boryka i ból, który te problemy wywołują. Wyobraź sobie, do czego dąży, co ją motywuje, jakie ma marzenia, co chce osiągnąć poprzez pracę. Być może ma nawyki, które trzeba rozwinąć, albo takie, których trzeba się pozbyć. Czego się boi? Co chce zmienić w swojej pracy, życiu.
Ile ma lat? Czy to kobieta, czy mężczyzna? W związku, czy singiel? Ile ma dzieci? Ma psa czy kota? Chyba wystarczy – resztę sam wymyślisz, bo już wiesz, o co chodzi.
2 – Treści, które publikujesz.
Czy tworzysz treści w taki sposób, aby były interesujące dla Twoich gości? Wielu ludzi tworzy swoje blogi po to, by pisać o sobie. By mieć miejsce, w którym mogą pozachwycać się nad swoimi zaletami. W ten sposób nie wzbudzą zainteresowania gości, którzy szukają rozwiązań swoich problemów a nie są zainteresowani w oklaskiwaniu czyjejś doskonałości (szczególnie, że bywa ona iluzoryczna).
Pisząc, ciągle zadawaj sobie pytanie – „czy to, o czym piszę, może komuś pomóc”? Jeśli nie, zacznij od nowa. Rób wszystko, aby Twoje treści były warte znelezienia.
3 – Uczucia, które wywołujesz
Dawanie rozwiązań jest przyjemne. Jeśli nie koncentrujesz się na sobie, tylko na problemie i jego rozwiązaniu, jest duża szansa, że Twój odbiorca podzieli się rozwiązaniem, które od Ciebie uzyskał. Dzięki temu on również będzie miał poczucie, że przyczynił się do rozwiązania czyjegoś problemu. Dlatego właśnie musisz całą energię poświęcać na rozwiązywanie problemów a nie na ciągłą autoprezentację. Im mniej Ciebie w każdym wpisie, tym lepiej. Dzięki temu wpis zyskuje na uniwersalności. Pozwól swojemu odbiorcy być bohaterem Twoich opowieści.
4 – Miejsca, w których się pojawiasz
Twoi odbiorcy nie urodzili się dzisiaj. Dowiedz się, gdzie przebywają, z kim i o czym rozmawiają. Znajdź fora, na których zadają pytania, kanały YT, na których szukają rozrywki. Nie chodzi o stalking, nękanie i spamowanie. Chodzi o tworzenie i przekazywanie wartości poza Twoim stałym miejscem urzędowania. Jeśli pokażesz im, że znasz się na rzeczach, którymi się zajmują, sami zaczną szukać Twoich miejsc i w ten sposób trafią na Twój blog. Dlatego komentuj, udzielaj się, odpowiadaj, angażuj się na innych blogach, forach, grupach dyskusyjnych, mediach społecznościowych. Kilka trafnych odpowiedzi i masz nowego gościa.
5 – Opieka, którą otaczasz
Cały czas otaczaj opieką tych, którzy już do Ciebie przyłączyli. Powinni być chodzącymi reklamami wysokiej jakości Twoich działań i właściwego podejścia. Nawet jeśli dopiero zaczynasz i stałych czytelników jest bardzo niewielu, każdy z nich wymaga Twojej obecności i zainteresowania. Nikt nie będzie czekał kilku miesięcy, w czasie których będziesz budował dużą grupę, do której będzie Ci się „opłacało” zwracać. W sumie – chyba niepotrzebnie o tym piszę, prawda?
6 – Przyszłość, którą obiecujesz
Duża popularność seriali telewizyjnych w znacznej mierze wynika z tego, że ludzie lubią śledzić losy ulubionych bohaterów i próbować przewidywać, co ciekawego ich jeszcze czeka. Jeśli więc bohaterem Twojego blogu jest Twój czytelnik, to tym bardziej będzie chciał wiedzieć, co dla niego będziesz mieć w przyszłości.
Dlatego właśnie powinieneś planować rozwój blogu jak dobry serial. Dawaj wskazówki, drobne podpowiedzi, intryguj. Niech drżą z niecierpliwości i ekscytacji tym, co pojawi się w najbliższym opublikowanym materiale.
A w międzyczasie, daj im możliwość uzyskania lepszego kontaktu z Tobą. Newletter, grupa na facebooku, ankiety. Jeśli ludzie czują, że im pomagasz, chętnie pomogą Tobie – daj im możliwość.
Wezwanie do akcji
Napisałem we wstępie, że chcę zachęcić Cię nie tylko do przeczytania tego, co przygotowałem, ale przede wszystkim do podjęcia właściwego działania. Dlatego przeanalizuj powyższe 6 punktów i sprawdź, czy już jesteś gotowy do wyjścia ze swoim blogiem „do ludzi”. Jeśli tak, to wybierz jeden spośród już opublikowanych wpisów i zajmij się jego promocją. Zapewne już prowadzisz jakieś działania promocyjne na facebooku lub innym portalu społecznościowym. Czy w świetle tego, czego się dzisiaj dowiedziałeś, można to zrobić lepiej.
Odszukaj forum i zacznij się tam udzielać. Nie spamuj linkami, bo w ten sposób tylko zniechęcisz. Lepiej nawiązuj do wiadomości, które u siebie przekazujesz. Przy kolejnej wizycie napomknij, że prowadzisz blog, na którym zajmujesz się rozwiązywaniem takich problemów. Scenariuszy działania jest wiele – wybierz któryś i postępuj według niego.
Ale zrób to teraz. Nie odkładaj do jutra.