Krótka autoPrezentacja – 7 Skutecznych Porad – s007

Krótka Prezentacja - 7 skutecznych porad

Krótka AutoPrezentacja – 7 skutecznych porad

Zanim zaczniesz na poważnie reklamować swój blog, czy choćby polecać go swoim znajomym, musisz przygotować szczególny tekst. Tzw. elevator pitch (EP), czyli krótki tekst reklamowy, za pomocą którego reklamować będziesz dwa produkty – siebie i swój blog.
Wyobraź sobie, że masz możliwość wypowiedzenia tylko kilku zdań, na podstawie których Twój rozmówca (gość na Twoim blogu) ma podjąć decyzję, czy zostaje z Tobą, czy stwierdza, że nie interesuje go to, co masz do zaoferowania.
Możesz się oburzać i zarzucić mi, że przecież to bez sensu i że nikt rozsądny nie podejmuje takich decyzji na podstawie kilku zdań.

Krótka Autoprezentacja – czym jest dla Twoich gości?

Zastanów się, jak często:

  • na podstawie nagłówka podejmujesz decyzję, czy rozpocząć czytanie e-maila
  • na podstawie spisu treści podejmujesz decyzję, czy kupić książkę (dotyczy książek non-fiction)
  • na podstawie CV decydujesz, czy zaprosić aplikanta na rozmowę kwalifikacyjną
  • na podstawie zdjęcia profilowego decydujesz, czy przyjąć zaproszenie do znajomych na facebooku

Robisz tak, bo szukasz możliwości zapoznania się z próbką, zanim podejmiesz decyzję o poświęceniu czasu na konsumpcję całości. Nie chcesz inwestować jedynego nieodnawialnego zasobu jaki masz (czas), zanim nie uzyskasz pewności, że inwestycja w jakiś sposób się zwróci.
Odwiedzający Twój blog po raz pierwszy ma podobnie niewielkie zaufanie do Ciebie i Twoich treści. Nie chce żmudnie przebijać się przez Twoje teksty po to tylko, aby zorientować się, jaka jest tematyka blogu i w czym się specjalizujesz.
Dlatego musisz mu to ułatwić. Przygotować krótki tekst, który krótko i możliwie jednoznacznie pozwoli zorientować się, jaka jest Twoja oferta.
Oczywiście – Twój tekst powitalny nie będzie wyryty w skale i prawdopodobnie będziesz z czasem dokonywać w nim zmian. W miarę, jak będą się rozwijać Twoje relacje z czytelnikami, jak będziesz poznawać swoich odbiorców i ich potrzeby, będzie zmieniać się kształt Twojej propozycji biznesowej. Będzie ona coraz bardziej dopasowana i atrakcyjna.

Kiedy i gdzie używać elevator pitch?

Wszędzie tam, gdzie spodziewasz się pierwszych kroków swoich gości. Dobrze jest od początku przejąć kontrolę i stworzyć dedykowaną stronę „Zacznij tutaj”, która będzie swoistym rozwinięciem często używanej strony „O mnie”.
Oczywiście – aby być spójnym ze swoim EP, musisz tym samym językiem mówić o sobie, kiedy przedstawiasz się przy różnych okazjach. Ciekawą opcją jest wybranie jednego, szczególnie dosadnego zdania i uczynienie z niego motto, które znajdzie się w nagłówku wszystkich stron na blogu i na Twojej wizytówce.

Krótka autoprezentacja – Jak ją przygotować:

Aby Twój EP działał właściwie, musisz możliwie dokładnie rozpracować następujące kwestie:

  1. Problem który pomagasz rozwiązać, lub potrzeba, której zaspokojenie umożliwiasz swoim odbiorcom
  2. Twój idealny klient (Avatar) – czyli możliwie dokładny opis osoby, którą wyobrażasz sobie jako swojego Odbiorcę
  3. Jasność przekazu – używaj możliwie jednoznacznego języka, bez żadnym aluzji, przenośni, ironii i innych form stylistycznych. Prosto z mostu – jasno i na temat.
  4. Zwięzłość przekazu – nie chcesz zanudzić swojego czytelnika. Raczej powiedz za mało, niż za dużo.
  5. Wyróżnij się – Staraj się zaintrygować swojego czytelnika. Nie pozwól mu pomyśleć, że to po prostu jeszcze jeden blog.
  6. Bądź odważny i dalekosiężny w deklaracjach, ale nie przesadzaj. Nie stosuj nierealnych haseł, które od początku każą patrzeć na Ciebie z przymrużeniem oka.
  7. Zadaj pytanie, które możliwie bezpośrednio będzie nawiązywać do problemów i potrzeb, z jakimi przychodzi do Ciebie czytelnik. 

Bądź gotowy na rozwinięcie

Twój EP nie ma być sztuką dla sztuki. Jego celem jest pobudzić zainteresowanie Twojego czytelnika i rozwinąć w nim chęć dalszego poszukiwania rozwiązań, które obiecałeś mu dostarczyć. Bądź więc gotów na to, by rozwinąć zasygnalizowane wątki, kiedy nadarzy się okazja bezpośredniego kontaktu z Twoimi czytelnikami. Twój blog i Ty sam masz stanowić poszukiwane rozwiązanie. Oferujesz transformację, zmianę, możliwość. Musisz być prezentacją skuteczności tej transformacji. Zawsze musisz pamiętać:

1) do kogo chcesz dotrzeć

2) jaki jest ich problem

3) jakie rozwiązanie im proponujesz

Podstawa Twojej oferty - transformacja klienta

Podstawa Twojej oferty – transformacja klienta

Idealnie będzie, kiedy Twój EP da Twojemu czytelnikowi rozwiązanie następującej kwestii:
„Jeśli rozpocznę czytanie bloga mając konkretny problem [będąc w Stanie A], jaka zmiana się we mnie dokona dzięki temu, że będę go czytał [jaki będzie mój Stan B].

Leszek
 

Jestem copywriterem. Pomagam ludziom w mówieniu i pisaniu w możliwie prosty sposób tego, co oni często niepotrzebnie komplikują. Pomogę Ci dotrzeć do Twojego klienta.
Kiedy nie piszę, jestem ojcem i mężem.
Pasjonują mnie wszystkie 3 moje zajęcia.
Niesamowicie kocham życie :)