Czy przypadkiem nie popełniasz popularnego błędu?
Wielokrotnie, przy różnych okazjach, przekonywałem Cię (mam nadzieję, że skutecznie) o tym, że tytuły i nagłówki przyciągające uwagę są co najmniej tak samo ważne, jak treść, którą zapowiadają. Szczególnie w komunikacji internetowej, gdzie każdy artykuł rywalizuje z ogromną ilością podobnych informacji.
Niestety – wyraźnie widać, że większość blogerów spędza mnóstwo czasu nad przygotowaniem swoich tekstów, zaledwie kilka minut pozostawiając sobie na pracę nad tytułem i nagłówkami.
A przecież nie trzeba długo się zastanawiać, aby samodzielnie dojść do prawdy oczywistej – jeśli nie zainteresujesz czytelników przyciągającymi uwagę tytułami i śródtytułami, twój artykuł (choćby najlepszy) nie zostanie dostrzeżony i przeczytany.
Neil Pattel – jeden z najbardziej skutecznych blogerów i marketerów internetowych przeprowadził testy, z których wynika jasno, że 8 na 10 czytelników przeczyta tytuł Twojego artykułu, ale tylko 2 z nich przejdzie dalej i przeczyta całą treść.
Czy można w jakiś sposób wpłynąć na to, by twoje nagłówki wykonywały lepszą pracę i doprowadzały większy odsetek odwiedzających twoją stronę do przeczytania twojego wpisu?
Oczywiście – właśnie na tym koncentruję się w tym artykule. Zapraszam do zapoznania się z 11 sposobami na tworzenie chwytliwych tytułów i nagłówków, które przyciągną cztelników do twoich treści.
1) Używaj liczby na początku tytułu, aby awansować w rankingu Google.
Ludzie uwielbiają porządek i jasny przekaz. Jeśli tytuł twojego artykułu zawiera liczbę, czytelnik otrzymuje bardzo jasną i precyzyjną informację na temat tego, czego może się spodziewać po treści, do której przeczytania go zachęcasz. Jeśli w wynikach wyszukiwania Google widzi taki właśnie tytuł artykułu, to wybierze go chętniej niż tytuły mniej jednoznacznie definiujące treść.
Przynajmniej połowa twoich wpisów powinna być sygnalizowana tytułem zawierającym liczbę na początku:
“11 sposobów tworzenia chwytliwych tytułów generujących ruch na twoim blogu”
“29 pomysłów na tytuł wpisu na blogu”
2) Liczby nieparzyste są skuteczniejsze niż parzyste
Nie wiadomo dlaczego, tak właśnie jest – psychologia milczy na ten temat. Content Marketing Institute opublikował wyniki analizy ponad 150 000 najskuteczniejszych nagłówków w swoich zasobach. Z analizy wynika jasno, że tytuły zawierające liczby nieparzyste są o około 20% chętniej klikane.
3) Twórz nagłówki możliwie jasno definiujące zawartość wpisu
Skuteczność liczb w nagłówkach i tytułach jest tak wysoka dlatego, że taka forma wymusza przejrzystość. Od razu wiadomo, o co autorowi chodzi. Niejasność, dwuznaczność, wymyślne metafory w tytułach sprawiają, że czytelnik nie ma pewności, czy rezultat jego poszukiwań będzie zgodny z oczekiwaniami. Jeśli więc będzie miał do wyboru jasny i precyzyjnie zapowiadający treść tytuł, chętniej właśnie taki wybierze.
4) 57 znaków lub mniej w tytule
Każda wyszukiwarka ma swoje zasady dotyczące możliwej długości tytułu. W przypadku google jest to 57 znaków. Jeśli tytuł jest dłuższy, zostanie on przez wyszukiwarkę skrócony i tylko jego część zostanie wyświetlona. Rzeczywistość jest jeszcze mniej kolorowa, bo przeglądarka uwzględnia ilość miejsca zajętego przez litery. Wielkie „M” zajmuje prawie 4 razy tyle miejsca, co małe „i”. Staraj się więc tak tworzyć tytuł, by:
- zmieścić się z całością w możliwie niewielkiej liczbie znaków (najlepiej poniżej 45)
- wszystkie słowa kluczowe umieszczać na początku, by ewentualne obcięcie nie zmniejszyło czytelności tytułu
5) Najlepiej, jeśli tytuł składa się z 6 wyrazów
Oczywiście – nie każdy utworzony przez ciebie tytuł lub nagłówek musi składać się z 6 słów. To po prostu statystyczny wynik. Pokazuje on jednak dość jasno, jakie są preferencje czytelników. Przyjmij więc tę sugestię i jeśli to możliwe, staraj się aby nagłówki były albo 6-wyrazowe, albo by 6 pierwszych wyrazów przekazywało sedno informacji.
Zamiast więc tytułu:
W jaki sposób sprawić, aby czytelnik przekonał się, że twój artykuł jest ciekawy
napisz
7 sposobów przekonania czytelnika do przeczytania artykułu
Jak widzisz, tytuł zawiera 7 słów, ale pierwsze 6 w zupełności wystarczą, aby przekazać skutecznie zawartość i tego, czego czytelnik może się po niej spodziewać
6) Jeden superlatyw w tytule działa najskuteczniej
Superlatyw, czyli przymiotnik w stopniu najwyższym, umieszczony na początku tytułu przynosi najlepsze rezultaty. Nadużywanie przymiotników i nadmierna ekscytacja ich stosowaniem jest bardzo częstym błędem, szczególnie początkujących autorów. Wystarczy jeden dobrze dobrany przymiotnik, aby właściwie “ustawić” odbiorcę w kontekście realizacji jego oczekiwań co do treści wpisu.
11 najskuteczniejszych sposobów tworzenia nagłówków
zadziała znacznie lepiej niż
11 najskuteczniejszych sposobów tworzenia najlepszych nagłówków
7) Zaskocz czytelnika negatywnym superlatywem
Często stosowaną przez firmy ubezpieczeniowe metodą pozyskiwania klientów jest straszenie ich możliwością wystąpienia nieszczęśliwych zdarzeń. Podobną technikę możesz zastosować w swoich tytułach i nagłówkach, przekonując czytelnika o posiadaniu wiedzy zabezpieczającej go przed niepożądanym efektem
5 najgorszych błędów popełnianych przez blogerów
7 najbardziej kosztownych wpadek początkujących autorów
Mam wrażenie, że szczególnie wśród polskich czytelników ta metoda tworzenia tytułów i nagłówków może być szczególnie skuteczna, ze względu na naszą narodową skłonność do cieszenia się cudzymi błędami i nieszczęściami 🙁
8) “Tykaj” swojego czytelnika możliwie często
Lubisz, kiedy piszę specjalnie dla ciebie, prawda? Kiedy masz wrażenie, że jesteśmy tylko ty i ja i mój tekst jest pełen bezpośrednich zwrotów. Tak jak w normalnej, potocznej rozmowie.
Dlatego powinieneś robić dokładnie to samo. Zwracaj się do swojego czytelnika możliwie często, pisząc “ty”, “twój”, “ciebie”, “z tobą” i tak dalej. Wszelkie inne form zwracania się: my, wy, bezosobowa – odbierane są jako formalne bądź protekcjonalne i przynoszą wyraźnie mniejszy skutek.
9) Sugeruj zamiast zmuszać
Twoi czytelnicy, podobnie jak ty, lubią uzyskiwać sugestię, zamiast być zmuszanymi do zrobienia czegoś. Zamiast więc pisać:
“Musisz używać sugestii w swoich nagłówkach”
napisz
“Lepszy efekt uzyskasz zachęcając niż zmuszając”.
W tym drugim przypadku to ty podejmujesz decyzję. Ja tylko zasugerowałem ci lepsze rozwiązanie.
10) Używaj słów w nawiasach dla konkretnych typów wpisów
Efektem nawiązania dobrej relacji jest umiejętność porozumiewania się bez słów lub z użyciem niewielkiej ich ilości. Spróbuj nauczyć swojego czytelnika, że treść konkretnego typu będzie zawsze zasygnalizowana użyciem kluczowego słowa w nawiasie. Dzięki temu nie będzie musiał zastanawiać się, czy artykuł jest dla niego. Oczywiście – nie możesz zawieść jego zaufania…
7 najskuteczniejszych metod tworzenia tytułów [poradnik]
9 statystyk, które zmienią twoje przekonania [infografika]
12 miesięcy, które zmieniło mój biznes [wywiad]
11) Jeśli pytasz w tytule, to najlepiej “jak?”
Pytania wpisywane do wyszukiwarek, najczęściej są efektem poszukiwania rozwiązania problemu. Czytelnik nie wie, jak coś zrobić i szuka pomocy w internecie. Najlepiej więc zastanowić się, jak twoja treść może rozwiązać jego problem i jak sformułował pytanie, na które dostarczasz odpowiedź swoim artykułem
Jak pisać skuteczne nagłówki
Znak zapytania na końcu nie jest potrzebny, bo tak naprawdę nie zadajesz pytania, a wyjaśniasz, jak rozwiązać problem swojego czytelnika.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że wiedza o tym, jak tworzyć nagłówki przyciągające uwagę, zawarta w dzisiejszym artykule pomoże ci w skuteczniejszym przyciąganiu czytelników do tworzonych przez ciebie treści.
Skomentuj i podziel się tym artykułem. Dzięki temu pomożesz osobie, która zyska na nowej wiedzy. Pomożesz także mnie – zyskam zachętę do dalszego pisania i pomagania ci w codziennej pracy 🙂