Budowanie marki osobistej?
Dlaczego niby miałbyś to robić? Przecież wiadomo, że budowanie marki osobistej to ciężka praca. Konkurentami na tym polu są przede wszystkim firmy i na nich trzeba się koncentrować. Przecież nawet jak marką jest nazwisko, to jest to po prostu nazwa firmy – Porsche, Chanelle, McDonalds.
Czyżby? A słyszałeś o takiej firmie jak Harpo Productions? Pewnie nie i przejmuj się tym za bardzo, bo mało kto w Polsce o niej słyszał. W przeciwieństwie do prawie wszystkich, którzy słyszeli o jej właścicielce – pani o nazwisku Oprah Winfrey (nota bene – czy wiesz, że imię Oprah jest skutkiem błędu urzędnika, który przekręcił biblijne imię Orpah, które miała nosić najsłynniejsza kobieta świata?)
Przykładów jest znacznie więcej. O firmach Briana Tracy, Jima Rohna, Mateusza Grzesiaka też słyszało znacznie mniej ludzi, niż o ich właścicielach.
To właśnie efekt tego, że wyżej wymienieni poświęcili na budowanie marki osobistej ogromne zasoby własnych środków i czasu. Ci ludzie (i oczywiście cała rzesza innych osób) są znani milionom właśnie przez znaczenie, jakiego nadali swojemu nazwisku – swojej marce osobistej. Firma (bez względu na jej nazwę) służyła im tylko jako narzędzie do działania.
Na temat marki osobistej pisałem już w tym artykule
Czy silna marka osobista sprawdzi się w każdej branży?
Budowanie marki osobistej nie stanowiłoby dla mnie priorytetu, gdybym chciał robić biznes w branży wydobywczej, połowów dalekomorskich lub przemysłowego przetwórstwa odpadów rzeźnych. Nie mam nic do tych nisz i biznesów. Uważam jednak, że trudno jest znaleźć jakieś wartości typowo ludzkie, których promowanie mogłoby posłużyć rozwojowi działalności w tych branżach.
Moim zdaniem marka osobista i jej rozwój dobrze sprawdzą się wszędzie tam, gdzie cechy osobiste, wartości moralne, wyznawane poglądy mogą stać się wartościami utożsamianymi z biznesem.
Czy twój biznes w jakimś stopniu zależny jest od poziomu twojego rozwoju osobistego, twojej uczciwości, niezłomności, konsekwencji i podobnych cech? Jeśli tak – powinieneś pracować najintensywniej jak tylko się da nad budowaniem i rozwojem swojej marki osobistej.
Aby osiągnąć ten cel, możesz pójść jedną z dróg:
– zatrudnić specjalistów od brandingu, zapłacić za ich pracę ogromne pieniądze i liczyć na to, że właściwie rozpoznają i wypromują wyznawane przez ciebie wartości.
– robić wszystko we własnym zakresie z wykorzystaniem znacznie mniejszych zasobów finansowych, a w większości nawet za free.
Oczywiście – zachęcam cię do pójścia tą drugą drogą i w tym artykule przedstawię kilka pierwszych kroków, które powinieneś podjąć, aby droga zaprowadziła cię do sukcesu 🙂
Krok zdefiniuj siebie i swoją markę osobistą
Zacznijmy od tego, co oczywiste. Jeśli zamierzasz zbudować swoją markę, musisz ją najpierw zdefiniować.
Czyli – co zrobić? Odpowiedzieć sobie i światu na pytanie – O czym to ja właściwie jestem? Może to pytanie brzmi niecodziennie, ale jest naprawdę kluczowe.
Nie zrobisz żadnego kolejnego kroku opisanego poniżej, jeśli to pytanie pozostanie bez odpowiedzi.
W tym trudnym zadaniu powinny pomóc ci pytania dodatkowe:
Pomyśl o wszystkim, co…
- ma dla ciebie największe znaczenie (w życiu osobistym i zawodowym)?
- możesz zaoferować światu (czego nikt inny nie może zaoferować)?
- cię kręci, ekscytuje, co sprawia, że płoniesz?
- chcesz, aby zostało po tobie, gdy już cię tu nie będzie?
Te pytania pozwolą ci skoncentrować się na tym, kim w rzeczywistości chcesz być i jak powinna prezentować się twoja marka osobista.
Możesz na przykład być pasjonatem przedsiębiorczości realizowanej w zaciszu domowym. Pomagać ludziom w realizacji ich celów i marzeń dzięki takiemu modelowi biznesowemu.
Możesz również być fanem zdrowego stylu życia we wszystkich jego aspektach. Koncentrować się na pomaganiu ludziom w zrozumieniu zasad i wprowadzeniu we własnym życiu reguł pozwalających żyć dłużej i lepiej.
Zdefiniowanie swojej marki określi sposób, w jaki prowadzisz swój biznes, jak prezentujesz się w social mediach, jakimi ludźmi się otaczasz, z kim pracujesz i mnóstwo innych drobniejszych spraw.
Nie śpiesz się – w podjęciu tych decyzji ważniejsza jest uważność niż szybkość. To trochę jak zapinanie guzików w koszuli. Jeśli źle zapniesz jeden, nie nadrobisz tego lepiej zapinając kolejny 🙂
Krok Twórz treści, które są zgodne z twoją marką
Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak Tony Robbins, Oprah, czy inne wielkie marki osobiste stworzyły swoją wielkość?
Odpowiedzią jest jedno słowo – treści (zwane często kontentem). Mnóstwo treści. Mnóstwo tworzonych, publikowanych, przesyłanych, wypowiadanych, odgrywanych przed kamerą – treści.
Budowanie marki osobistej to tworzenie mistrzowskich treści. To multum artykułów, wpisów w social mediach, blogów, nagrań dźwiękowych, filmów, grafik. Często za wielkimi nazwiskami stoją autorzy książek, scenariuszy filmowych.
Najważniejsze jest jednak nie tylko to ILE treści produkują, ale JAK te treści przedstawiają ich samych i ich działalność. Gdy przyjrzysz się mistrzom brandingu, zauważysz, że wszystko, co piszą, tweetują, nagrywają na YouTubie itd służy promowaniu ich osobistej marki.
I wcale nie chodzi tutaj o teksty w stylu reklamowym – jestem super i oferuję najwięcej za najmniej.
Cały sekret polega na tym, aby tworzyć coś, co inni ludzie uznają za wartościowe. Będą wtedy chętnie konsumować to, co im będziesz oferować. Z czasem ci właśnie ludzie uznają cię za swój autorytet. Ustawią cię na pozycji eksperta i będą szukali twojej porady zawsze, gdy staną przed jakimś wyzwaniem.
Krok Bądź zwariowanym, mądrym, serdecznym, wymagającym – SOBĄ
To bardzo ważne. Budowanie marki osobistej to w znacznej mierze budowanie silnej osobowości. W tym celu musisz być zawsze w 100% sobą.
Jeśli nie jesteś wcielonym diabłem scenicznym, nie staraj się nim być. W przeciwnym razie będziesz wyglądać głupio, czuć się źle a ludzie i tak nie polubią kogoś, kto nie jest szczery w tym, co robi.
Zawsze miej na uwadze, że twoja marka osobista polega przede wszystkim na tym, co TY możesz zaoferować światu. Czym się to różni od oferty innych ludzi. Nie potrzeba nam klona Kamili Rowińskiej – bo przecież mamy Kamilę Rowińską.
Nie przemówisz do społeczności ziomali, jeśli do tej pory zawsze chodziłeś w garniturze. Przyjmij, że to po prostu nie jest twój docelowy rynek i nie próbuj się do niego na siłę dopasowywać, bo nic dobrego z tego nie wyjdzie.
Nie możesz być lepszy w byciu Eminemem niż Eminem. Ale działa to też w drugą stronę – nikt nie będzie tobą bardziej niż ty to potrafisz. Wykorzystaj to i bądź sobą. To zdecydowanie wystarczy.
Krok Wystartuj i działaj najmocniej, jak się da
Jeśli zaczynasz zupełnie od zera, najlepszym sposobem wystartowania jest networking. Spokojnie – nie mam na myśli uczestniczenia w spotkaniach w dziwnych miejscach z wizytówkami i beznadziejną kawą 🙂
Mówię o networkingu internetowym. Zachęcam cię do pojawienia się i zadomowienia w miejscach, które ludzie, do których chcesz dotrzeć, najczęściej odwiedzają.
Jak można to zrobić tak, by nikt nie posądził cię o stalking czy inną formę narzucania się?
To w sumie jest dość proste:
Skontaktuj się z moderatorem grupy, adminem na blogu, właścicielem fanpage’a. Zapytaj, czy możesz dla niego i dla jego odbiorców napisać artykuł i jaki problem ten artykuł powinien poruszać.
Tworzenie nowych i ciekawych treści to dość czaso- i pracochłonna praca. Większość wymienionych powyżej osób z przyjemnością zaakceptuje twoją propozycję.
Nie ograniczaj się. Poza setkami blogów, są jeszcze podcasty, kanały vlogowe. Z każdym dniem coraz więcej innych nowych miejsc, których zarządcy z przyjemnością powitają świeży powiew ciekawych treści
Oczywiście, że będziesz mieć z tym sporo pracy. Jednak dzięki temu twój start będzie bardzo dynamiczny. Bardziej, niż wszystkich, którzy zaczynali sami od zupełnego zera z domeną i hostingiem uruchomionym 3 minuty temu.
To ty jesteś najważniejszym składnikiem swojej marki
Koniec końców – jesteś jednocześnie całym swoim biznesem i jego brandem. Bez ciebie nic się samo nie uruchomi. Zatem, nie czekaj więcej, tylko po prostu bierz się do roboty! Budowanie marki osobistej to praca na pełny etat i na całe życie.
Mam dla Ciebie prezent
Dziękuję, że przeczytałaś/-eś mój artykuł do końca. Z tej okazji chciałbym podarować Ci prezent – narzędzie, które pomoże Ci w tym trudnym zadaniu, jakim jest budowanie marki osobistej. Narzędzie to pomoże Ci w wielu innych sytuacjach – np. tworzeniu avatara klienta a nawet w dobieraniu i tworzeniu treści na Twój blog, wpisy na facebooku itp.
Wpisz swój adres e-mailowy w poniższym formularzu i skorzystaj z tego pomocnego narzędzia.